Dłoń człowieka bardziej prymitywna od szympansiej?

matsuyuki (Toshiyuki IMAI), CC

Z analiz przeprowadzonych przez naukowców ze Stony Brook University wynika, że ludzka dłoń może być bardzie prymitywna od szympansiej.

Jak twierdzą Sergio Almecija, Jeroen Smaers i William Jungers, autorzy publikacji z pisma Nature, proporcje ludzkiej dłoni nie różnią się za bardzo od proporcji ostatniego wspólnego przodka ludzi i szympansów. To wskazuje, że nasza dłoń to struktura w dużej mierze prymitywna, a nie powstała w wyniku presji ewolucyjnych związanych z wytwarzaniem narzędzi.

Amerykanie przypominają, że w dłoni Homo sapiens kciuk jest długi w stosunku do reszty palców. Choć to jedna z najbardziej unikatowych ludzkich cech, której często przypisuje się sukces odniesiony przez nasz gatunek, istnieją różne teorie nt. ewolucji dłoni.

By zrozumieć etapy ewolucji dłoni, zespół ze Stony Brook mierzył proporcje dłoni ludzi, współczesnych małp, a także wymarłych przodków z podrodziny Homininae, m.in. Ardipithecus ramidus i Australopithecus sediba. Naukowcy zauważyli niedawne zmiany konwergencyjne w zakresie wydłużania palców u szympansów i orangutanów. Dla odmiany u goryli czy ludzi nastąpiły stosunkowo nieduże zmiany. Oznacza to, że ludzki i typowy dla australopiteków duży stosunek długości kciuka do reszty palców nie zmienił się za bardzo od czasów ostatniego wspólnego przodka, a cecha ta została nabyta konwergencyjnie przez człowieka i inne zręczne małpy właściwe (antropoidy).

dłoń szympans człowiek współczesny proporcje ewolucja konwergencyjna Sergio Almecija Jeroen Smaers William Jungers