Purpurowa kula u wybrzeży Los Angeles

Załoga statku badawczego Nautilus opublikowała na YouTube film, na którym widać niezwykłe stworzenie przypominające purpurową kulę. Żyje ono przy dnie Pacyfiku u wybrzeży Los Angeles. Na filmie nagrały się też rozmowy członków załogi, którzy zastanawiają się, czy stworzenie złapać i wciągnąć na pokład w celu dokładniejszego zbadania.

Statek Nautilus należy do Ocean Exploration Trust, organizacji powołanej przez Roberta Ballarda. Celem jednostki jest filmowanie życia w oceanach. Ostatnio załoga Nautilusa skupiła się na aktywnym tektonicznie obszarze dna w pobliżu Kalifornii. Do pracy wykorzystywane są dwa zdalnie sterowane pojazdy, Hercules i Argus. Wyposażono je m.in. w urządzenia do manipulowania otoczeniem. Na ich wyposażeniu znajdują się na przykład węże, za pomocą których można zassać obserwowane organizmy.

Przed podjęciem decyzji o użyciu ssawki organizm został zmierzony za pomocą lasera. Okazało się, że ma średnicę 6-7 centymetrów. Robot użył więc ssawki. Naukowcy poinformowali później, że stworzenie rozłożyło dwa miękkie płaty. Niewykluczone, że mamy do czynienia z nieznanym gatunkiem morskiego ślimaka.

dno morskie ślimak morski Nautilus