Antybiotyk na zespół suchego oka

| Medycyna
Mike_Cantwell, CC

Dysfunkcja gruczołu tarczkowego (ang. Meibomian gland dysfunction, MGD) jest wiodącą przyczyną zespołu suchego oka. Niestety, dotąd w USA brakowało zaaprobowanego przez Agencję Żywności i Leków (FDA) leku na MGD. To się może jednak wkrótce zmienić, bo naukowcy z Massachusetts Eye and Ear Infirmary odkryli, że w tej roli dobrze sprawdza się antybiotyk azytromycyna.

Odkryliśmy, że azytromycyna może bezpośrednio stymulować funkcjonowanie ludzkich komórek nabłonkowych gruczołu tarczkowego - podkreśla dr Yang Liu.

Azytromycyna jest często przepisywana pacjentom z MGD, ale działania lekarzy mają charakter pozarejestracyjny (oznacza to, że skuteczność antybiotyku nie została oszacowana przez FDA). Warto dodać, że przed opisywanymi badaniami sądzono, że antybiotyk przydaje się ze względu na swe właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne, hamując wzrost bakterii oraz związane z MGD zapalenie spojówek i brzegów powiek.

Dywagowaliśmy, że azytromycyna może bezpośrednio działać na ludzkie komórki nabłonka gruczołu tarczkowego, by stymulować ich różnicowanie, poprawiać ilość i jakość produkowanych przez nie lipidów i sprzyjać wydzielaniu holkrynowemu. Uzyskane wyniki wspierają tę hipotezę - ujawnia dr David A. Sullivan.

dysfunkcja gruczołu tarczkowego zespół suchego oka azytromycyna Yang Liu David A. Sullivan