Ekstrakt z borówek wygra z chorobami przyzębia

| Zdrowie/uroda
Captain Tenneal, CC

Zapobiegając tworzeniu biofilmu, wyciąg z borówki niskiej (Vaccinium angustifolium) pomoże zwalczyć choroby przyzębia i zmniejszyć wykorzystanie antybiotyków.

U wielu ludzi występuje wywołane płytką nazębną zapalenie dziąseł o różnym nasileniu. Z czasem płytka twardnieje, tworząc kamień, a zakażenie rozprzestrzenia się poniżej linii dziąseł i niszczy tkankę wspierającą zęby. Stomatolodzy usuwają kamień mechanicznie i niekiedy przepisują antybiotyk, ale ostatnio naukowcy zainteresowali się naturalnymi środkami przeciwbakteryjnymi. Zespół Daniela Greniera sprawdzał, czy polifenole borówek, które sprawdzają się w przypadku patogenów pokarmowych, pomogą także zwalczyć związane z chorobami przyzębia pałeczki Fusobacterium nucleatum.

Podczas testów laboratoryjnych wyciągi z V. angustifolium skutecznie hamowały wzrost F. nucleatum, zdolność bakterii do tworzenia biofilmu, a także szlak molekularny zaangażowany w stan zapalny. Autorzy publikacji z Journal of Agricultural and Food Chemistry ujawniają, że trwają prace nad urządzeniem, które po głębokim oczyszczeniu powoli uwalniałoby ekstrakt.

ekstrakt wyciąg borówka niska Vaccinium angustifolium choroby przyzębia kamień nazębny płytka zapalenie dziąseł polifenole Fusobacterium nucleatum Daniel Grenier