Fałszywe informacje rozpowszechniają się znacznie szybciej niż prawdziwe

| Technologia
Melanie Gonick, MIT

Fałszywe informacje rozprzestrzeniają się na Twitterze znacznie szybciej niż te prawdziwe, a za ich rozpowszechnianie odpowiedzialni są głównie ludzie, a nie boty.

Odkryliśmy, że w każdej kategorii informacji wiadomości fałszywe rozprzestrzeniają się znacznie szybciej, dalej, szerzej i głębiej niż informacje prawdziwe. W wielu przypadkach przewaga nieprawdziwych informacji wynosi aż rząd wielkości, mówi Sinan Aral, profesor z MIT, który wraz z kolegami badał zjawisko fałszywych informacji.

Badania te rzucają nowe światło na podstawy naszego ekosystemu komunikacji internetowej, dodaje profesor Deb Roy, współautor badań.

Naukowców zaskoczyły zaobserwowane olbrzymie różnice pomiędzy sposobem rozprzestrzeniania się fałszywych i prawdziwych informacji na Twitterze. Okazało się również, że fałszywe wieści rozpowszechniają się nie dzięki botom, zaprogramowanym do ich powielania, ale przez ludzi, którzy bardzo chętnie je udostępniają. Gdy usunęliśmy z naszej bazy danych informacje przekazywane przez boty, różnica pomiędzy fałszywymi a prawdziwymi informacjami pozostała na tym samym poziomie, dodaje Soroush Vosoughi.

Naukowcy zauważyli, że w przypadku fałszywych informacji szansa, że zostaną przekazana dalej jest o 70% większa niż w przypadku informacji prawdziwych. Ponadto prawdziwa informacja potrzebuje aż 6-krotnie więcej czasu niż fałszywa by dotrzeć do pierwszych 1500 osób. Z kolei „łańcuch” tweetów z fałszywą rośnie 10-20 razy szybciej niż z informacją prawdziwą i na każdym jego poziomie fałszywa informacja jest rozprzestrzeniana szerzej niż prawdziwa.

Geneza najnowszych badań sięga roku 2013 i wymiany informacji dotyczących zamachu bombowego podczas maratonu w Bostonie. Twitter był wówczas naszym głównym źródłem informacji. Zdałem sobie sprawę, że większość informacji przekazywanych wówczas w mediach społecznościowych stanowiły plotki, fałszywe informacje, stwierdził Vosoughi. Wtedy to młody uczony zdecydował, że za temat swojej pracy doktorskiej obierze stworzenie modelu, który będzie przewidywał stopień prawdziwości informacji rozpowszechnianych za pomocą Twittera.

Teraz wraz z innymi naukowcami postanowił zbadać, w jaki sposób prawdziwe i fałszywe informacje rozprzestrzenają się w tym serwisie społecznościowym.

Na potrzeby swoich badań naukowcy przyjrzeli się 126 000 „łańcuchów" z informacjami, które w latach 2006-2017 były w sumie powielone 4,5 miliona razy przez około 3 miliony osób.

Do sprawdzenia prawdziwości danej informacji naukowcy wykorzystali sześć specjalizujących się w takich działaniach witryn (factcheck.org, hoax-slayer.com, politifact.com, snopes.org, truthorfiction.com oraz urbanlegends.about.com). Okazało się, że witryny te zgadzają się ze sobą w ponad 95% przypadków.

Wśród 126 000 badanych „łańcuchów” największą kategorię, składającą się z około 45 000 „łańcuchów”, stanowiła polityka. Za nią uplasowały się legendy miejskie, biznes, terroryzm, nauka, rozrywka i katastrofy naturalne. Fałszywe informacje najczęściej były obecne w kategorii polityka.

Naukowcy próbowali też odpowiedzieć na pytanie, dlaczego fałszywe wiadomości rozprzestrzeniają się szybciej i doszli do wniosku, że przyczyną jest fakt, iż ludzie lubią nowe rzeczy. Fałszywa informacja jest bardziej innowacyjna, a ludzie lubią takimi informacjami się dzielić. Ci, którzy przekazują takie informacje są postrzegani jako ci, którzy mają wiedzę, stwierdza Aral.
Widoczne są różnice emocjonalne w przypadku podawania fałszywych i prawdziwych informacji. Ludzie reagują na informacje fałszywe z większą dozą zaskoczenia i oburzenia, mówi Vosoughi. Informacje prawdziwe spotykają się częściej z takimi reakcjami jak smutek, zaufanie i zaangażowanie. Najprawdopodobniej bardzo ważnym czynnikiem powodującym przekazywanie fałszywych informacji jest zaskoczenie spowodowane ich treścią.

Fakt, że fałszywe informacje rozpowszechniają głównie ludzie, a nie boty, pokazuje, jak ciężko będzie z nimi walczyć. Gdyby to były boty, wystarczyłyby rozwiązania techniczne, znacznie trudniej będzie zaś nauczyć ludzi odróżniania informacji fałszywych od prawdziwych i przekonać ich, by nie rozpowszechniali tych nieprawdziwych.

fałszywe informacje Twitter