Najjaśniejsza galaktyka odkryta dzięki soczewkowaniu grawitacyjnemu

| Astronomia/fizyka
Instituto de Astrofisica de Canarias

Dzięki soczewkowaniu grawitacyjnemu naukowcy z Instituto de Astrofisica de Canarias wykryli najjaśniejszą ze znanych galaktyk. Znajduje się ona w odległości 10 miliardów lat świetlnych od nas i emituje wyjątkowo intensywne promieniowanie w podczerwieni. Galaktyka jest około 1000-krotnie jaśniejsza od Drogi Mlecznej. Soczewkowanie grawitacyjne zapewnione przez gromadę galaktyk położonych pomiędzy nami a obserwowaną galaktyką, zadziałało jak teleskop, dzięki któremu galaktyka ta wydawała się 11-krotnie większa i jaśniejsza niż w rzeczywistości i pojawiła się na wielu obrazach łuku skupiającego największe zagęszczenie w gromadzie znanej jako Pierścień Einsteina. Główną zaletą tej techniki jest fakt, że nie zmienia ona właściwości światła, możemy więc badać te odległe obiekty tak, jakby znajdowały się znacznie bliżej, mówi Anastasio Díaz Sánchez, główny autor artykułu nt. odkrycia.

Wspomniana galaktyka charakteryzuje się też dużym tempem powstawania gwiazd. Wynosi ono aż 1000 mas Słońca na rok. W Drodze Mlecznej tempo formowania się gwiazd to około 2 mas Słońca na rok. Tego typu galaktyki posiadają najpotężniejsze w całym wszechświecie obszary formowania się gwiazd. Naszym następnym krokiem będzie zbadanie jej składu molekularnego, stwierdza Susana Iglesias-Groth.

Olbrzymia jasność galaktyki oraz soczewkowanie grawitacyjne pozwolą na zbadanie właściwości obiektu, którego – ze względu na olbrzymią odległość – w przeciwnym razie nie można by badać.

W przyszłości będziemy w stanie bardziej szczegółowo badać obszar formowania się gwiazd dzięki takim interferometrom jak Northern Extended Milimeter Array (NOEMA/IRAM) we Francji czy Atacama Large Milimeter Array (ALMA) w Chile, dodaje jeden z badaczy, Helmut Dannerbauer.

galaktyka jasność