Garbogrzbiety dają samicom prezenty

Matt Francey, CC

Podczas zalotów samce garbogrzbietów Sousa sahulensis dają samicom prezenty.

Naukowcy z Uniwersytetu Zachodniej Australii, Uniwersytetu w Zurychu i Murdoch University przez 10 lat prowadzili badania nad przybrzeżnymi delfinami północno-zachodniej Australii.

Zauważyli m.in., że dorosłe samce S. sahulensis dają samicom duże gąbki. Urządzają też pokazy wizualno-akustyczne.

Pierwszą taką sytuację zaobserwowano w przypadku samca i samicy z młodym. Samiec zanurkował, by oderwać od dna dużą gąbkę. Trzymał ją przez chwilę na dziobie, a potem popchnął w kierunku wybranki.

Autorzy publikacji z pisma Scientific Reports podkreślają, że ssaki nieczłowiekowate rzadko wykorzystują podczas zalotów jakieś obiekty. Uważają, że S. sahulensis zachwalają w ten sposób swoją siłę i dobry stan zdrowia.

Jako świadkowie tych interesujących zachowań garbogrzbietów na początku byliśmy zaskoczeni, ale gdy na przestrzeni lat odbywaliśmy kolejne wyprawy, gromadziliśmy coraz więcej dowodów. Mamy tutaj do czynienia [...] z wykorzystaniem gąbek nie jako narzędzi, ale jako prezentu, oznaki jakości [...] - opowiada dr Simon Allen z Uniwersytetu Zachodniej Australii.

Dr Stephanie King dodaje, że widywano także sojusze samców i współpracę w parach. Tworzenie sojuszy przez dorosłe samce, by uwieść samice, należy do rzadkości, bo sukcesu rozrodczego nie można przecież dzielić.

W przyszłości naukowcy chcą ustalić za pomocą obserwacji i badań genetycznych, czy dawanie prezentów i angażowanie się w pokazy zwiększa szansę osobnika na spółkowanie i zostanie ojcem.

garbogrzbiet Sousa sahulensis delfiny prezenty zaloty gąbki Simon Allen Stephanie King