Naczynia krwionośne sprzed 80 mln lat

M. Schweitzer, NC State University

Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Północnej Karoliny (NC State) potwierdzili, że przypominające naczynia krwionośne struktury, które znaleziono w skamieniałości hadrozaura sprzed 80 mln lat, naprawdę należały do zwierzęcia. Wg nich, to nie biofilm czy zanieczyszczenia.

Ustalenia amerykańskich paleontologów dołączają do coraz większej liczby dowodów, które wskazują, że takie struktury jak naczynia krwionośne czy komórki mogą przetrwać miliony lat.

Paleontolog molekularny Tom Cleland, obecnie pracownik Uniwersytetu Teksańskiego w Austin, rozpoczął badania jeszcze jako student NC State. Zdemineralizował fragment kości z nogi Brachylophosaurus canadensis - nieco ponad 9-m dinozaura, który zamieszkiwał dzisiejszą Montanę ok. 80 mln lat temu. Pozostałe po zabiegu struktury przypominały naczynia pod względem położenia, morfologii, elastyczności i przezroczystości.

Podczas spektroskopii mas z widmem wysokiej rozdzielczości znaleziono kilka unikatowych białek z komórek naczyń, w tym miozynę związaną z mięśniami gładkimi ścian naczyń.

Naukowcy potwierdzili uzyskane wyniki, powtarzając ten sam proces z kośćmi współczesnych archozaurów: kur i strusi. Zarówno w prehistorycznych, jak i współczesnych próbkach sekwencje peptydowe pasowały do tych występujących w naczyniach. Nie stwierdzono zgodności z peptydami bakterii, śluzowców czy grzybów.

Za pomocą tej samej metodologii walidowano wcześniejsze doniesienia nt. sekwencji. Gdy wyekstrahowano tylko naczynia, udało się też uzyskać nowe sekwencje.

To badanie jest pierwszą bezpośrednią analizą naczyń krwionośnych wymarłego organizmu i pozwala ustalić, jakie rodzaje białek i tkanek mogą przetrwać i jakim przemianom ulegają podczas fosylizacji.

Paleoproteomika to trudne zadanie. Wymaga od nas myślenia, jak poprzeć nasze konkluzje dowodami innego rodzaju - dodaje dr Elena Schroeter.

Wg Mary Schweitzer, zyskujemy wgląd nie tylko w to, jak białka zmieniają się na przestrzeni 80 mln lat. [...] Możemy też sprawdzić, jak te zwierzęta przystosowały się do swojego środowiska za życia.

hadrozaur Brachylophosaurus canadensis naczynia krwionośne Tom Cleland