U myszy znieczulenie ogólne na wczesnych etapach życia zaburza rozwój mózgu

| Medycyna
NICHD/S. Jeong

Eksperymenty na nowo narodzonych myszach wykazały, że izofluran, środek do znieczulenia ogólnego, prowadzi do przewlekłej, nieprawidłowej aktywacji szlaku kinazy mTOR, który odgrywa kluczową rolę w rozwoju mózgu.

Naukowcy ze Szkoły Medycznej Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa skupili się na hipokampie, czyli regionie mózgu kluczowym dla pamięci i uczenia. Jak tłumaczą Amerykanie, w hipokampie występuje sporo neuronów rozwijających się we wczesnym okresie postnatalnym, co oznacza, że mogą one być podatne na działanie podawanych wtedy środków znieczulających.

Podczas badań 15-dniowym myszom podawano odpowiednio wyliczone dawki izofluranu. Później śledzono rozwój formacji hipokampa. Okazało się, że zmianie uległy komórki ziarniste zakrętu zębatego. Autorzy raportu z pisma PLoS Biology zauważyli, że ich dendryty były prawie 2-krotnie dłuższe niż u myszy niestykających się z izofluranem. Oznacza to, że anestetyk przyspieszył wzrost tych wypustek. Dodatkowo zaobserwowano zmniejszenie liczby dojrzałych kolców dendrytycznych.

By sprawdzić, czy i jak zjawiska te wpływają na pamięć i uczenie, akademicy poddali myszy z grupy eksperymentalnej i kontrolnej 2 testom behawioralnym, w tym testowi w labiryncie w kształcie litery Y. Okazało się, że gryzonie poddawane działaniu izofluranu wypadały w nich znacząco gorzej.

W dalszej części studium Amerykanie wykazali, że farmakologiczne zablokowanie szlaku mTOR za pomocą sirolimusa (rapamycyny) zabezpiecza myszy zarówno przed poizofluranowymi zmianami w mózgu, jak i przed deficytami uczenia.

Warto dodać, że wskazując na utrzymujące się polekowe nieprawidłowości funkcjonowania poznawczego, niedawno amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) wdrożyła ostrzeżenie przed ekspozycją na anestetyki i środki uspokajające między 3. trymestrem ciąży i 3. rokiem życia.

izofluran mózg hipokamp zakręt zębaty komórki ziarniste dendryty uczenie pamięć szlak mTOR