Miało być jałowo, a nie jest...

| Medycyna
ilovebutter, CC

Naukowcy z Lineberger Comprehensive Cancer Center Uniwersytetu Północnej Karoliny odkryli bakterie w górnej części żeńskiego układu rozrodczego. Wcześniej sądzono, że jest to jałowe środowisko.

Amerykanie znaleźli bakterie w jajnikach i jajowodach. Zorientowawszy się, że u kobiet z rakiem jajnika skład tutejszej mikroflory jest inny, naukowcy zastanawiają się, czy może ona odgrywać jakąś rolę w rozwoju lub postępach choroby.

To miejsce zasadnicze dla początków życia - nie spodziewasz się [więc], że roi się tu od bakterii. Skoro jednak bakterie występują w kominach na dnie oceanów, czemu miałoby ich nie być w jajowodach? Nasze badanie-dowód istnienia zasady wykazało, że górna część żeńskiego układu rozrodczego nie jest, oczywiście, pełna bakterii, ale na pewno tam one występują - podkreśla dr Wendy R. Brewster.

By sprawdzić, czy w górnej części żeńskiego układu rozrodczego występują bakterie, naukowcy pozyskali próbki od 25 kobiet z rakiem bądź bez, które przeszły operację usunięcia macicy, jajowodów lub jajników.

By stwierdzić, jakie bakterie ewentualnie występują, posłużono się sekwencjonowaniem genetycznym.

Okazało się, że w jajnikach i jajowodach występują inne rodzaje bakterii. Wykryto także różnice w typach bakterii pacjentek z i bez nabłonkowego raka jajnika. Dr Temitope O. Keku podkreśla, że szczepy chorych z rakiem są bardziej patogenne.

Amerykanie podkreślają, że uzyskano graniczną istotność statystyczną, dlatego należy raczej mówić o trendzie. Potrzeba dalszych badań, by stwierdzić, czy zmiany w zakresie typów bakterii i innych organizmów w jajnikach/jajowodach poprzedzają rozwój raka.

Teraz, gdy wiemy, że te organizmy tam są i że w różnych częściach żeńskiego układu rozrodczego występują inne organizmy, chcielibyśmy się dowiedzieć, czy wpływają one na zachorowanie na raka, czy nie [...] i czy posiadanie organizmów danego rodzaju oznacza lepsze prognozy - podsumowuje Brewster.

Ponieważ naukowcy szukają metod wczesnego wykrywania raka jajnika, to gdyby potwierdziło się, że profil bakteryjny wiąże się z jego rozwojem, można by się posłużyć mikrobiomem innych okolic, np. pochwy czy jelita grubego, jako narzędziem przesiewowym.

jajniki jajowody bakterie mikrobiom rak jajnika Wendy R. Brewster Temitope O. Keku