Dwie komety w pobliżu Ziemi

| Astronomia/fizyka
NASA

Dzisiaj i jutro w pobliżu Ziemi przelecą dwie komety. Jedna z nich będzie trzecią najbliższą kometą mijającą Ziemię. Większa z komet, która będzie dalej, może być na tyle jasna, że zaobserwujemy ją na nocnym niebie gołym okiem.

Mniejsza kometa to P/2016 BA14. Przeleci ona jutro w odległości zaledwie 3,5 miliona kilometrów od Ziemi. Znamy tylko dwie komety, które przeleciały bliżej. To D/1770 L1 z 1770 roku, zwana kometą Lexella, która znalazła się w odległości 2,2 miliona kilometrów od Ziemi oraz 55P/Tempel-Tuttle, czyli kometa Tempel-Tuttle, która 26 października 1366 roku minęła naszą planetę w odległości 3,43 miliona kilometrów.

Większa kometa to 252P/LINEAR, która jeszcze dzisiaj znajdzie się w odległości 5,3 miliona kilometrów od naszej planety.
Przelot dwóch komet dzień po dniu to niezwykle rzadkie wydarzenie. Orbity obu obiektów nie są identyczne, ale na tyle podobne, że naukowcy sądza, iż mogą być one w jakiś sposób związane. Być może P/2016 BA14 to fragment 252P/LINEAR, który w pewnym momencie odłączył się od macierzystej komety.

Dla astronomów-amatorów mamy dobrą i złą wiadomość. Dobra jest taka, że jeśli chcemy zobaczyć 252P/LINEAR powinniśmy szukać na nocnym niebie zielonkawego obiektu. Widoczny kolor pochodzi z dwuatomowego węgla, który po zjonizowaniu daje zielony kolor. Zła - na półkuli północnej kometa będzie niewidoczna. Niewykluczone jednak, że 252P/LINEAR będzie jaśniała na niebie przez kilka tygodni, zatem ludzi z obu półkul będą mieli szansę ją zobaczyć. Niewykluczone też, że 28 marca Ziemia przejdzie przez pozostałości z ogona komety. Czeka nas wówczas niewielki deszcz meteorytów.

kometa Ziemia P/2016 BA14 252P/LINEAR