Jedne robią z jądra tłok, drugie trawią

| Medycyna
balapagos, CC

Komórki nowotworowe przemieszczają się inaczej od komórek zdrowych.

Naukowcy podkreślają, że nowotwory są tak zabójcze m.in. przez zdolność do przemieszczania i tworzenia guzów wtórnych. Im skuteczniej lekarze potrafią zatrzymać je w jednym miejscu i chronić inne narządy, tym mniejsza śmiertelność.

By poprawić rokowania pacjenta, terapeutyczne zapobieganie nieprawidłowym ruchom przerzutujących komórek nowotworowych można by połączyć z chemioterapią - opowiada dr Ryan Petrie z Drexel University.

Zespół Petrie'ego wykazał, że komórki włókniakomięsaka nie wykonują ruchów typowych dla pokonujących trójwymiarowe środowisko prawidłowych komórek tkanki łącznej (pierwotnych fibroblastów).

Jądra komórkowe są duże i sztywne, dlatego trudno je przecisnąć przez trójwymiarowe struktury. Okazuje się, że gdy zdrowe komórki napotkają taką strukturę (macierz), przełączają się na typ ruchu, który przesuwając jądro jak tłok w silniku, tworzy wewnątrz komórki różnicę ciśnień. Amerykanie stwierdzili, że komórki włókniakomięsaka nie działają w ten sposób i zamiast tego trawią sobie przejście za pomocą enzymów (proteaz). Koniec końców wykazano, że hamowanie aktywności enzymów podczas migracji spolaryzowanych komórek nowotworowych odtwarza mechanizm "jądrowego tłoka".

Naukowcy badali przemieszczanie się komórek w szczurzych ogonach i kolagenie ze skóry bydła.

Wyniki z Journal of Cell Biology mają znaczenie nie tylko dla zwalczania komórek nowotworowych. Wspomaganie ruchu fibroblastów w specyficznych tkankach 3D, np. skórze właściwej i chrząstce, może pomóc w leczeniu trudno gojących się ran.

Wykrycie różnic w mechanizmach przemieszczania to jedno, zaś ustalenie przyczyny istnienia różnicy to drugie. Kolejnym krokiem będzie [zatem] dokładne ustalenie, czemu komórki nowotworowe i prawidłowe inaczej pokonują to samo środowisko. Przypuszczamy, że szlaki sygnałowe wskażą substancje najlepiej nadające się na leki sprzyjające ruchowi lub hamujące ruch komórek.

komórki nowotworowe włókniakomięsak przerzuty ruch fibroblasty proteazy Ryan Petrie