Komputer kwantowy wyżej na liście priorytetów Microsoftu

| Technologia
D-Wave

Microsoft coraz bardziej intensywnie pracuje nad kwantowym komputerem. Koncern bada koncepcje takiej maszyny od ponad dekady. Teraz jego władze uznały, że nadszedł czas na przekucie teorii w praktykę i stworzenie odpowiedniego sprzętu i oprogramowania.

Gigant z Redmond utworzył specjalny zespół, na którego czele stanął Todd Holmdahl. Był on zaangażowany w stworzenie Kinecta, HoloLens oraz Xboksa. Zatrudniono też czterech znanych naukowców, którzy wspomogą wysiłki firmy na rzecz budowy sprzętu i oprogramowania dla kwantowych komputerów. Dla koncernu z Redmond będą pracowali Leo Kouwenhoven z Uniwersytetu Technologicznego w Delft, Charles Marcus z Uniwersytetu w Kopenhadze, Matthias Troyer z ETH Zurich oraz David Reilly z Uniwersytetu w Sydney. Każdy z nich pozostał jednak na swojej macierzystej uczelni.

Nie wiadomo, kiedy Microsoft pochwali się pierwszym kwantowym sprzętem. Podobnie jak inni pracujący nad tym zagadnieniem, koncern będzie musiał stworzyć kwantowe obwody,na których będzie testował programy, opracowywał systemy kontroli błędów itp. itd. Badacze z Microsoftu pracują nad nowym typem topologicznego komputera kwantowego, który wykorzystuje egzotyczne materiały do korekcji błędów. Wciąż istnieje wiele wątpliwości dotyczących tej techniki oraz samej dostępności odpowiednich materiałów, mogą więc minąć lata, zanim Microsoft stworzy działające obwody kwantowe.

Nad stworzeniem kwantowych komputerów pracują m.in. Google, IBM i D-Wave. Eksperci z IBM-a twierdzą, że pierwszy uniwersalny kwantowy komputer powstanie dopiero za kilkadziesiąt lat.

komputer kwantowy Microsoft