Rzadkie ujęcie polującego kota

Dzięki kamerze pułapkowej naukowcy nagrali pierwsze polowanie za dnia jednego z najbardziej tajemniczych kotów na świecie - kota złotego (Caracal aurata). Drapieżnik zaatakował gerezy rude (Piliocolobus badius) z Parku Narodowego Kibale w Ugandzie.

Kamerę rozstawił Samuel Angedakin, menedżer projektu Instytutu Antropologii Ewolucyjnej Maxa Plancka. Na filmie widać, jak kot napada na gerezy żerujące na pniu drzewa. Podczas oglądania w zwolnionym tempie staje się oczywiste, że chybił i ratował się ucieczką do lasu.

Kot złoty występuje w wilgotnym lesie równikowym zachodniej i centralnej Afryki. Tylko kilku naukowców z Zachodu widziało go na żywo i niemal cała dokumentacja na temat tego gatunku składa się ze zdjęć wykonanych kamerami/aparatami pułapkowymi i danych dotyczących martwych zwierząt (zazwyczaj zabitych przez lokalnych myśliwych). Pierwsze znane nagranie kota pochodził z 2011 r. Zawdzięczamy je Laili Bahaa-el-din. Z badań wspieranych przez organizację Panthera wynika, że C. aurata jest zagrożony przez utratę habitatu i nadmierne polowania.

Obecnie Panthera sponsoruje 2 studia nad kotem złotym, realizowane na terenie Gabonu i Ugandy.

Komentując nagrania dziennego polowania, Bahaa-el-din podkreśla, że gerezy rude są dla kotów złotych godnymi przeciwnikami. Jeśli zasadzając się na małpę, kotu nie uda się zadać śmiertelnego ciosu, musi się liczyć z dotkliwym odwetem. [...] To wideo pokazuje szczegóły polowania, o których wcześniej mogliśmy wnioskować, składając w całość krótkie spotkania.

Pani biolog odnosi się również do nagranego przez Japonkę Yasuko Tashiro z Instytutu Badań Prymatologicznych w Kioto przykładu nękania z Rezerwatu Kalinzu w Ugandzie. Gerezy otoczyły tam drzemiącego kota i dokuczały mu do momentu, aż zszedł z drzewa. To pięknie obrazuje małpie możliwości w zakresie mobbingu.

Oba filmiki zostały upublicznione przez Pantherę 27 stycznia. Poniżej można obejrzeć ich kompilację: na początku pokazano nieudane polowanie, później przerwany sen.

kot złoty gereza ruda polowanie dzień Samuel Angedakin kamera pułapkowa Park Narodowy Kibale Uganda