Na MSK są takie jak na Ziemi

NASA

Nowe badanie, którego przeprowadzano na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (MSK), wykazało, że będący patogenem oportunistycznym kropidlak popielaty (Aspergillus fumigatus) rośnie i zachowuje się tam podobnie jak na Ziemi.

Jednym z celów badań prowadzonych w ramach Microbial Observatory Experiments jest ustalenie, jak grzyby przystosowują się do mikrograwitacji i w jaki sposób wpływa to na ich interakcje z ludźmi w zamkniętych habitatach. To istotne, zważywszy, że załogowe loty kosmiczne stale się wydłużają.

W ramach najnowszego studium, prowadzonego przez Benjamina Konxa, mikrobiologa z Uniwersytetu Wisconsin w Madison, 2 izolaty A. fumigatus z MSK porównywano z izolatami referencyjnymi z Ziemi.

Prowadząc rozmaite analizy, naukowcy odkryli, że izolaty z MSK przejawiały normalny wzrost in vitro oraz tolerancję stresu chemicznego. Nie stwierdzono też nieoczekiwanych różnic genetycznych. Autorzy publikacji z pisma mSphere zauważyli tylko, że w zwierzęcym modelu choroby inwazyjnej szczepy z MSK były nieco bardziej śmiercionośne. Badania nie wykazały jednak, by pod wpływem czasu spędzonego w kosmosie w grzybie zaszły jakieś znaczące zmiany.

Choć zaobserwowaliśmy różnice w zjadliwości, spekulujemy, że mieszczą się one całkowicie w zmienności, jaką można zaobserwować wśród izolatów ziemskich.

kropidlak popielaty Aspergillus fumigatus Międzynarodowa Stacja Kosmiczna Microbial Observatory Experiments Benjamin Knox