Zidentyfikowano geny odpowiadające za kształt nosa

Nastya Birdy, CC

Odkryto 4 geny odpowiadające za kształt nosa. Wpływają one na jego szerokość i spiczastość.

Informacje zdobyte przez naukowców z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego (UCL) pozwalają lepiej zrozumieć ewolucję ludzkiej twarzy. Przydadzą się też zapewne w technikach kryminalistycznych, które odtwarzają czyjś wygląd na podstawie DNA.

Zespół przeanalizował populację ponad 6 tys. osób o różnym pochodzeniu z Ameryki Łacińskiej. Autorom publikacji z Nature Communications zależało na zidentyfikowaniu genów kontrolujących kształt nosa i brody.

Ustalono, że DCHS2, RUNX2, GLI3 i PAX1 oddziałują na szerokość i spiczastość nosa, a EDAR na wydatność (wypukłość) brody.

Nad rozwojem prawidłowych cech twarzy prowadzono niewiele badań. W dodatku te, które zrealizowano, dotyczyły populacji europejskich z różnorodnością mniejszą niż w wybranej przez nas grupie. [...] Odkrycie roli odgrywanej przez każdy z genów pomaga odtworzyć ścieżkę ewolucyjną od neandertalczyków po ludzi współczesnych. Przybliża nas to do zrozumienia, jak geny wpływają na nasz wygląd, co jest bardzo ważne w przypadku zastosowań kryminologicznych - wyjaśnia dr Kaustubh Adhikari.

Prof. Andrés Ruiz-Linares dodaje, że naukowcy od dawna spekulują, że kształt nosa odzwierciedla środowisko, w jakim ludzie ewoluowali. Sugerowano, że węższy nos Europejczyków to przystosowanie do zimnego, suchego klimatu. Zidentyfikowanie genów oddziałujących na kształt nosa daje nam narzędzia do przetestowania tej hipotezy, a także do [zbadania] ewolucji twarzy u innych gatunków.

Zespół zebrał i przeanalizował próbki DNA 6630 ochotników z kohorty CANDELA z Brazylii, Kolumbii, Chile, Meksyku i Peru. Po wstępnym skryningu próba zmniejszyła się do 5958 osób. Grupa obejmowała osoby o korzeniach europejskich (50%), indiańskich (45%) i afrykańskich (5%).

Zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn ocenie poddawano 14 cech twarzy. Wykonywano też analizę pełnego genomu.

Jak ujawniają akademicy, GLI3, DCHS2 i PAX1 wpływają na wzrost chrząstki. GLI3 i PAX1 odpowiadają za szerokość nozdrzy, a DCHS2 za spiczastość nosa. RUNX2, który oddziałuje na wzrost kości, kontroluje szerokość nasady nosa.

kształt nosa geny spiczastość szerokość DCHS2 RUNX2 GLI3 PAX1 Kaustubh Adhikari Andrés Ruiz-Linares