Roślinna metoda na raka jelita grubego

| Medycyna
Jon Connell (ciamabue), CC

Połączenie kurkuminy, polifenolu z kłączy ostryżu długiego, i sylimaryny z łupin nasiennych ostropestu plamistego hamuje namnażanie i rozprzestrzenianie komórek raka jelita grubego i nasila ich apoptozę.

Naukowcy z Uniwersytetu w Saint Louis pracowali z 3 liniami komórek raka jelita grubego: DLD-1, HCT116 i LoVo. Okazało się, że potraktowanie ich najpierw kurkuminą, a następnie sylimaryną było skuteczniejsze niż związki zastosowane w pojedynkę (występował efekt synergiczny).

Połączenie tych fitozwiązków hamowało komórki raka, nie dopuszczając do ich namnażania i rozprzestrzeniania. Dodatkowo, gdy komórki najpierw wystawiono na oddziaływanie kurkuminy, a później sylimaryny, obserwowaliśmy duże nasilenie apoptozy. Związki otrzymywane z roślin mogą [zatem] stanowić alternatywę dla [tradycyjnych] metod terapii, pozwalając na uniknięcie toksycznych skutków chemioterapii - przekonuje dr Uthayashanker Ezekiel.

Kurkumina hamowała namnażanie komórek rakowy w sposób zależny od stężenia, zaś sylimaryna wykazywała znaczące hamowanie wyłącznie przy najwyższych ocenianych stężeniach. W hodowlach potraktowanych oboma związkami zaobserwowano zaokrąglenie oraz pączkowanie (blebbing) błony komórkowej. Testy określające aktywację kaspazy-3/7 (apoptoza) wykazały, że zastosowanie kurkuminy zwiększyło ją 3-krotnie, a kurkuminy z sylimaryną aż 5-krotnie (w porównaniu do komórek kontrolnych i wystawionych na działanie samej sylimaryny). Autorzy raportu z Journal of Cancer ujawniają, że gdy komórki DLD-1 potraktowano najpierw kurkuminą, a później sylimaryną, stwierdzono duże nasilenie apoptozy. Sugeruje to, że kurkumina uwrażliwiła je na działanie sylimaryny.

Ezekiel dodaje, że potrzeba dalszych badań, by stwierdzić, czy kurkumina i sylimaryna sprawdzą się u ludzi chorych na raka jelita grubego.

W kolejnym etapie naukowcy chcą ustalić, w jaki sposób kurkumina i sylimaryna wpływają m.in. na transkrypcję i ekspresję. Później przyjdzie kolej na badania na zwierzętach i ludziach. Zbyt wysokie stężenia kurkuminy i sylimaryny mogą być szkodliwe dla ludzi. Nadal musimy się sporo dowiedzieć i jak na razie bezpieczniej jest uzupełnić dietę przyprawami i zapewnić sobie kurkuminę w postaci dań z kurkumą/curry niż zażywać duże stężenia tego polifenolu.

kurkumina ostryż sylimaryna ostropest plamisty rak jelita grubego Uthayashanker Ezekiel