Wyciąg z grzyba pomaga walczyć z otyłością

| Zdrowie/uroda
Eric Steinert, GNU FDL

Badania na myszach pokazały, że wyciąg z lakownicy żółtawej (Ganoderma lucidum), grzyba stosowanego w tradycyjnej medycynie chińskiej, pomaga leczyć otyłość, zmieniając mikrobiom jelit.

Zespół Johna D. Younga z Chang Gung University stwierdził, że w ciągu 2 miesięcy myszy karmione wysokotłuszczową paszą i wyciągiem z lakownicy przytyły mniej niż zwierzęta z grupy kontrolnej, którym podawano tylko wysokotłuszczową karmę.

Biorąc pod uwagę dobre wskaźniki bezpieczeństwa lakownicy i fakt, że jej skład jest podobny do składu wielu jadanych przez nas regularnie grzybów, G. lucidum należy uznać za wygodną strategię odchudzania dla populacji generalnej, którą można stosować łącznie z innymi metodami, takimi jak ograniczenie spożycia kalorii.

Naukowcy zauważyli, że cząsteczki wyizolowane z ekstraktu z lakownicy żółtawej zmieniały mikroflorę jelitową myszy na wysokotłuszczowej diecie. Po zjedzeniu wyciągu mikrobiom bardziej przypominał bakterie żyjące w przewodzie szczupłych myszy na zwykłej diecie niż gryzoni jedzących dużo tłuszczu bez wyciągu z grzybów.

Duża część chroniącego przed otyłością działania lakownicy wydaje się skutkiem modulującego wpływu na mikrobiom - podkreśla Hsin-Chih Lai.

Gdy autorzy raportu z pisma Nature Communications przeprowadzali przeszczep mikroflory kałowej (ang. fecal microbiota transplant, FMT) od myszy, które spożywały wyciąg z G. lucidum, mikrobiom niejedzących wyciągu otyłych gryzoni zmieniał się na zdrowszy.

lakownica żółtawa wyciąg ekstrakt otyłość dieta wysokotłuszczowa mikrobiom mikroflora John D. Young Hsin-Chih Lai