Mikrokapsułki ochronią prozdrowotną laktoferynę przed sokiem żołądkowym dorosłych

| Medycyna
US DoA

Naukowcy opracowali system transportowy, który pozwala bezpiecznie dostarczać laktoferynę do jelita cienkiego. Dzięki temu z jej dobrodziejstw (m.in. właściwości przeciwnowotworowych) mogą skorzystać nie tylko ssące mleko matki niemowlęta, ale i dorośli z dojrzałym żołądkiem.

Laktoferyna występuje w siarze i mleku. Jest wielofunkcyjnym białkiem z grupy transferyn. Wykazuje m.in. właściwości przeciwbakteryjne, przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Niestety, dorośli nie mają jak z skorzystać z jego prozdrowotnych cech. Ich soki żołądkowe robią bowiem swoje, nim laktoferyna dotrze do jelita cienkiego (w jelicie cienkim znajdują się zaś receptory laktoferyny, dzięki którym białko zostaje wchłonięte i przetransportowane do układu limfatycznego).

Zespół Maxima Kiryukhina z A*STAR obmyślił jednak sposób na zabezpieczenie laktoferyny przed działaniem enzymów trawiennych. Zaczynamy od mikrocząstek węglanu wapnia. Są one porowate i absorbują laktoferynę, tworząc rdzeń, wokół którego możemy utworzyć ochronną otoczkę. Później rozpuszczamy węglan, pozostawiając laktoferynę w mikrometrowych rozmiarów skorupce. Zaprojektowano ją w taki sposób, by pozostawała stabilna w soku żołądkowym, ale rozkładała się w soku jelitowym.

Otoczkę tworzy 8 naprzemiennych warstw surowiczej albuminy wołowej i przeciwutleniacza kwasu taninowego. Są one zgrupowane w 4 dwuwarstwy. Autorzy publikacji z pisma Scientific Reports podkreślają, że takie rozwiązanie jest nie tylko bezpieczne, ale i tanie.

Ekipa przeprowadziła testy in vitro oraz in vivo; najpierw właściwości kapsułki oceniano, poddając ją działaniu symulowanych enzymów, a później prowadzono eksperymenty na myszach. Podczas badań na gryzoniach białko znakowano fluorescencyjnie, dzięki czemu można było śledzić jego losy na różnych etapach trawienia. Okazało się, że duże jego ilości występowały w jelicie cienkim i wątrobie. Wiadomo więc, że laktoferyna przetrwała kontakt z sokiem żołądkowym i została wchłonięta w jelicie cienkim.

Jak podkreślają akademicy, obecnie trwają rozmowy z partnerami nad ewentualną komercjalizacją procesu.

laktoferyna sok żołądkowy jelito cienkie wchłanianie kapsułka kwas taninowy surowicza albumina wołowa Maxim Kiryukhin