Coraz więcej przypadków masowego wymierania

liebeslakritze, CC

Analiza 727 przypadków masowego wymierania, które dotknęły 2500 gatunków w ciągu ostatnich 70 lat, wykazała, że dochodzi do coraz częstszego wymierania ptaków, ryb i bezkręgowców morskich. Jednocześnie zmniejsza się liczba zabitych gadów i płazów. Dla ssaków pozostaje niezmieniona.

To pierwsza próba oceny wzorców częstotliwości, wielkości i przyczyny przypadków masowego wymierania - mówi główny autor badań, profesor Stephanie Carlson z University of California, Berkeley. Wspomniane badania prowadzili uczeni z UC Berkeley, University of San Diego czy Yale University.

Naukowcy ustalili, że najważniejszymi przyczynami przypadków masowej śmierci zwierząt są choroby. To one odpowiadały za 26% takich zdarzeń, działalność człowieka, taka jak np. zanieczyszczenie środowiska przyczyniła się do 19% tego typu przypadków. Za kolejne 25% odpowiadały łącznie przypadki pojawienia się toksyn biologicznych – spowodowanych np. nagłym zakwitem alg – oraz procesy związane z klimatem, jak gwałtowne zjawiska pogodowe, stres termiczny, niedobór tlenu czy nagłe zniknięcie zasobów pożywienia. Do największej liczby zgonów dochodzi tam, gdzie jednocześnie działa wiele czynników. Stwierdzono również, że w ciągu ostatnich 70 lat średni wzrost liczby przypadków masowych śmierci wśród zwierząt wynosił 1/rok.

masowe wymieranie zwierzęta