Nie trzeba grupy, wystarczą pojedyncze bakterie z nieznanymi dotąd enzymami

| Zdrowie/uroda
Newtown grafitti, CC

Nawet pojedyncze bakterie mikrobiomu jelit mogą rozkładać (depolimeryzować) najbardziej złożone węglowodany.

Głównym źródłem składników odżywczych dla bakterii z jelita grubego są węglowodany z ludzkiej diety, których nasz organizm nie metabolizuje. Najbardziej złożonym z nich jest roślinny polisacharyd ramnogalakturonan II (RG-II).

Wcześniej uważano, że tylko grupy (konsorcja) bakterii mogą metabolizować RG-II. Najnowsze badanie międzynarodowego zespołu wykazało jednak, że pojedyncze bakterie także to potrafią. To ekscytujący krok naprzód w rozumieniu działania mikroflory jelit z istotnymi skutkami dla przyszłych badań - podkreśla prof. Harry Gilbert z Uniwersytetu w Newcastle.

Autorzy publikacji z pisma Nature odkryli, że Bacteroides thetaiotaomicron z mikrobiomu metabolizują RG-II dzięki glukozydazom. Naukowcy podkreślają, że bakterie metabolizujące RG-II mają kilka genów białek, których funkcji wcześniej nie znano. Teraz okazało się, że 7 z nich koduje właśnie enzymy, które rozkładają wiązania glikozydowe. Każdy z tych 7 enzymów daje podstawy do wyodrębnienia nowej rodziny enzymów. Co więcej, 3 z glukozydaz rozkładają wiązania, które wcześniej wydawały się niepodatne na ataki biologiczne (enzymy te prezentują nowe funkcje katalityczne).

Przed nami wiele ciekawej pracy. Pełne zrozumienie mechanizmów, za pośrednictwem których złożone węglowodany są wykorzystywane przez mikrobiom, ma duże znaczenie dla medycyny, bo społeczność ta znacząco wpływa na nasze zdrowie.

Naukowcy mają nadzieję, że dzięki opisywanemu odkryciu pewnego dnia uda się zidentyfikować nowe sprzyjające zdrowiu pre- i probiotyki.

mikrobiom mikroflora ramnogalakturonan II pektyna metabolizm glukozydazy Harry Gilbert