Mleko chroni przed HIV

| Zdrowie/uroda
Microbe World

Naukowcy z Duke Health zidentyfikowali w mleku matki proteinę, która chroni dziecko przed przejęciem od niej wirusa HIV. Wspomniana proteina to TNC (Tenascin-C), o której dotychczas wiedziano, że odgrywa rolę w leczeniu ran. Teraz dowiadujemy się, że łączy się ona z wirusem HIV i go neutralizuje. Mimo tego, że mamy leki zapobiegające przekazaniu wirusa z matki na dziecko, nie każda ciężarna jest testowana pod kątem HIV, a mniej niż 60% otrzymuje leki, szczególnie w biedniejszych krajach. Istnieje zatem zapotrzebowania na alternatywny sposób zapobiegania transmisji wirusa. Dlatego te prace są tak ważne - mówi profesor Sallie Permar.

Podczas swoich badań uczeni z Duke wykorzystali próbki mleka zdrowych kobiet i traktowali nim wirusa. Odkryli, że jest on neutralizowany przez proteinę o dużej wadze molekularnej. Eliminowanie kolejnych protein wykazało, że przeciwnikiem HIV jest TNC. TNC to składnik macierzy pozakomórkowej, która decyduje o integralności tkanek. Ta proteina zaangażowana jest w leczenie ran. Jest też ważna podczas rozwoju płodu. Jednak dotychczas nie wiedzieliśmy ani dlaczego jest składnikiem mleka, ani że posiada właściwości przeciwwirusowe - mówi Permar i dodaje, że współautorem badań jest profesor Harold Erickson, który w latach 80. był jednym z pierwszych naukowców opisujących TNC.

Badania wykazały, że TNC łączy się z otoczką wirusa. Możliwe, że TNC współdziała z innymi czynnikami w mleku. Konieczne są dalsze badania. Biorąc jednak pod uwagę szerokie spektrum działania przeciwko HIV-1 możemy mieć nadzieję, że uda się opracować terapię wykorzystującą tę proteinę. Terapia taka mogłaby polegać na doustnym podawaniu odpowiedniego środka jeszcze zanim niemowlę zacznie ssać. Podobnie jak w krajach rozwijających się podaje się rutynowo sole zapobiegające odwodnieniu wskutek biegunki.

mleko TNC proteina HIV niemowlę matka