Ogród nadziei

| Ciekawostki
Tim Wong/@timtast1c

Tim Wong, biolog z Kalifornijskiej Akademii Nauk, w przydomowym ogródku odbudowuje populację rzadkiego motyla z rodziny paziowatych - Battus philenor hirsuta. Podgatunek jest endemitem z północnej Kalifornii i zagraża mu intensywny rozwój San Francisco.

Wong zainteresował się motylami już w szkole podstawowej, kiedy podczas obserwacji doświadczenia na lekcji biologii zafascynowało go przeobrażenie zupełne, jakiemu podlegają te owady. Później wędrował po łąkach koło domu i hodował/rozmnażał wszystkie złapane motyle.

Gdy podrósł, Tim zorientował się, że B. philenor hirsuta są coraz rzadsze w rejonie San Francisco. Szybko zauważył, że gąsienice motyla żywią się tylko jedną rośliną, także coraz rzadszą Aristolochia californica.

W końcu Wongowi udało się znaleźć A. californica w Ogrodzie Botanicznym w San Francisco. Dzięki kilku szczepkom stworzył w swoim przydomowym ogródku mały azyl dla motyli.

Biolog zbudował dużą zagrodę z paneli, dzięki której motyle są chronione m.in. przed drapieżnikami, ale mogą się rozmnażać w warunkach środowiskowych - pod naturalnym słońcem, w przepływie powietrza i wahaniach temperatury. Takie okoliczności pozwalają też badać, jakie warunki musi spełniać idealny okaz do złożenia jaj.

Rzadkie w San Francisco B. philenor hirsuta można znaleźć poza jego granicami, na gęsto zarośniętych obszarach. To tam udał się Wong, by za pozwoleniem właścicieli posesji pozyskać wyjściową grupę 20 gąsienic.

Choć innym udało się odtworzyć populację motyla w sąsiednich hrabstwach Santa Cruz i Sonoma, trzeba było dopiero Wonga, żeby coś drgnęło w samym San Francisco. Najpierw dostawa kilkuset "jego" motyli dotarła na wystawę California Native w Ogrodzie Botanicznym w San Francisco. Później, gdy hodowla się rozrastała, tysiące okazów trafiały do zwykłych ogrodów.

Rokrocznie od 2012 r. w ogrodzie przeżywa coraz więcej motyli [...[. To znak, że metoda działa. Wong przypisuje swój sukces stworzonemu habitatowi z ponad 200 okazami A. californica i dodatkowymi roślinami nektarodajnymi.

Za pośrednictwem serwisu Booster.com za 35 dolarów sprzedawane są też koszulki z nadrukiem przedstawiającym cykl życiowy B. philenor hirsuta. Cały dochód trafi do Timothy'ego Wonga, twórcy California Pipevine Swallowtail Conservation. Pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na utrzymanie ogrodu, zakup nasion, roślin nektarodajnych, a także kontenerów do hodowli motyli.

motyl podgatunek paziowate Battus philenor hirsuta San Francisco Tim Wong Aristolochia californica hodowla ogródek