Lepki śluz utyka w połowie drogi

| Medycyna
adamci, sxc.hu

Naukowcy z Uniwersytetu Missouri odkryli, że u pacjentów z mukowiscydozą śluz nie tyle zalega na wyściółce narządów wewnętrznych, co utyka w komórkach, które go wytwarzają.

Prof. Lane Clarke z College'u Medycyny Weterynaryjnej podkreśla, że odkrycie to pozwoli opracować lepsze terapie.

Normalnie specjalne komórki produkują śluz i z łatwością wypychają go na wyściółkę narządów. U pacjentów z mukowiscydozą niektóre komórki nie dają rady całkowicie uwolnić śluzu, przez co utyka on w połowie drogi. Zjawisko to utrudnia pozbywanie się wydzieliny i potencjalnie ułatwia bakteriom zakażanie komórek i wywoływanie chorób, np. zapalenia płuc.

Badając śluz zatrzymany wewnątrz komórek, Clarke zauważyła, że nie jest on tak kwaśny, jak powinien. Wcześniej badacze mukowiscydozy nie zgadzali się co do tego, czy komórki chorych także mają wadę dotyczącą właściwego zakwaszania różnych swoich obszarów. Odkrycie, że ziarna śluzu nie są kwaśne, ma bardzo duże znaczenie, ponieważ w innych komórkach wydzielniczych brak kwasowości spowalnia uwalnianie [wyprodukowanych substancji]. W przyszłości Amerykanie chcą sprawdzić, skąd biorą się zmiany pH.

mukowiscydoza śluz komórki wydzielnicze kwasowość utykać Lane Clarke