Nadzieja dla chorych na nerki?

| Medycyna
Tareq Salahuddin, CC

Choroby nerek to jeden z najpoważniejszych problemów, z jakimi boryka się medycyna. Nerki bardzo rzadko odzyskują sprawność po uszkodzeniu czy schorzeniach. Jako że są organem niezbędnym do życia, lepsze poznanie ich fizjologii pozwoli na pomoc i uratowanie życia wielu ludziom.

Uczonym z Salk Intitute for Biological Studies udało się utworzyć z ludzkich komórek macierzystych trójwymiarową strukturę nerek, co pozwoli na zbudowanie platformy do badania nerek i opracowywania nowych leków oraz terapii.

Co prawda nieco wcześniej inna grupa uczonych uzyskała komórki nerek z komórek macierzystych, jednak specjaliści z Salk są pierwszymi, którzy stworzyli z takich komórek trójwymiarową strukturę. Próby zamiany ludzkich komórek macierzystych w komórki nerek nie przyniosły zbyt dobrych wyników. Opracowaliśmy prostą, efektywną metodę różnicowania ludzkich komórek macierzystych w dobrze zorganizowane trójwymiarowe struktury, które mogą rozwinąć się w układ zbiorczy - mówi jeden z autorów badań, profesor Juan Carlos Izpisua Belmonte.

Co więcej naukowcy przetestowali swoją metodę na pacjencie cierpiącym na wielotorbielowatość nerek. Wykazali, że pozwala ona na stworzenie struktur nerek z komórek macierzystych pacjenta.

nerki komórki macierzyste komórki nerek