Coraz więcej nietoperzy

Friedrich Specht, PD

Europejska populacja nietoperzy szybko się powiększa. Z badań przeprowadzonych przez Europejską Agencję Ochrony Środowiska wynika, że w latach 1993-2011 liczba tych zwierząt zwiększyła się o 43%. Dane pochodzą z 6000 miejsc hibernowania nietoperzy z 9 krajów. Badaniami objęto 16 z 45 gatunków nietoperzy zamieszkujących Stary Kontynent.

W drugiej połowie XX wieku populacja nietoperzy zaczęła gwałtownie spadać. Zwierzętom szkodził rozwój rolnictwa, celowe ich zabijanie, niszczenie miejsc gniazdowania i środki chemiczne używane do walki z owadami. Sytuację pogarszał fakt, że nietoperze żyją długo i powoli się rozmnażają. W W ostatnich latach prowadzono jednak wiele programów ochrony nietoperzy. Wprowadzono bezpieczne dla nietoperzy metody uprawy ziemi, ustanowiono miejsca ochronne, przeprowadzano kampanie społeczne. Wysiłki najwyraźniej się opłaciły. Liczebność 9 gatunków nietoperzy wyraźnie wzrosła, a 7 kolejnych uległa stabilizacji.

Paul Racey z Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody zauważa, jak wielkie znaczenie dla ochrony przyrody mają wysiłki społeczności. Liczenie motyli czy ptaków w pogodny letni dzień to jedno, ale liczenie nietoperzy hibernujących w ciemnych, wilgotnych, zimnych miejscach to coś innego. A mimo to tysiące ochotników zabrało się do roboty.

nietoperz Europa