Świat (i przestrzeń) oczami orangutanicy

University of Nottingham

Dr Neil Mennie z malezyjskiego kampusu Uniwersytetu w Nottingham nawiązał współpracę z 7-letnią Tsunami - samicą orangutana sumatrzańskiego z zoo Negara. Dzięki specjalnie przystosowanemu sprzętowi do śledzenia ruchów oczu naukowiec zdobywał informacje o jej codziennym życiu. Wielomiesięczne studium powinno zaowocować dostosowaniem otoczenia do potrzeb zwierząt, a także lepszymi planami konserwacyjnymi.

University of Nottingham

Orangutany są szczególnie interesujące, bo aby funkcjonować w koronach drzew, muszą być bardzo świadome przestrzennie swego środowiska. Mennie skupia się głównie na tym, jak małpy i ludzie wykorzystują swoje mózgi, by uczyć się i formułować przewidywania odnośnie do otoczenia.

Naukowcowi pomagał opiekun Tsunami Mohd Sharullizam Ramli. Samica stopniowo przyzwyczajała się do sprzętu. Poza opaską z dwiema kamerami nosiła plecak z bezprzewodowym nadajnikiem. Jedna z kamer filmowała ruchy prawego oka, druga przekazywała, co małpa widzi. Nagrania były analizowane przez Mennie'ego i kilku studentów: spisywano czasowanie i kierunek ruchów oczu.

Interesuję się wyprzedzającymi ruchami oczu, kiedy kierujemy wzrok w miejsce, gdzie za chwilę pojawi się bodziec. Zastanawiam się, czy wykonujemy je, by poprawić timing i umiejscowienie działań, czy wspomagamy również w ten sposób wyższe procesy poznawcze, takie jak pamięć bezpośredniego otoczenia [...].

Analiza nagrań Tsunami powinna rzucić nieco światła na orangutanie metody nawigowania, np. podczas szukania pokarmu. Tego typu wiedza z pewnością przyda się osobom planującym korytarze leśne dla przedstawicieli krytycznie zagrożonego wyginięciem gatunku.

orangutan otoczenie Tsunami postrzeganie dr Neil Mennie