Powrót czarnego krążka

| Ciekawostki
Tilton Lane, CC

Firma Nielsen Music opublikowała raport dotyczący konsumpcji muzyki w pierwszej połowie bieżącego roku w USA. Wynika z niego, że nastąpił aż 14-procentowy wzrost konsumpcji. Największy wzrosty notują serwisy streamingowe. W ciagu sześciu miesięcy przesłały one swoim klientom ponad 135 miliardów utworów, czyli o 92,4% więcej niż rok wcześniej. Ogólna sprzedaż muzyki cyfrowej zwiększyła się o 23%.

Najbardziej jednak interesujące są dane dotyczące... płyt winylowych. Sprzedaż czarnych krążków zwiększyła się aż o 38% w porównaniu z rokiem poprzednim. Obecnie sprzedaż winyli to już 9% sprzedaży muzyki na fizycznych nośnikach.

Winyle od kilku lat przeżywają swój renesans. Po raz pierwszy dowiedzieliśmy się o tym w 2010 roku, gdy Nielsen opublikował raport za rok 2009. Okazało się, że Amerykanie kupili wówczas 2,5 miliona czarnych krążków. Pięć lat później, w roku 2014 sprzedaż sięgnęła już 5,6 miliona sztuk. Część ekspertów uważa, że Nielsen odnotowuje jedynie sprzedaży 10-15 procent sprzedaży płyt winylowych, gdyż wielu producentów nie umieszcza na płytach kodów kreskowych, więc do statystyk Nielsena nie trafiają informacje od wielu niezależnych sprzedawców. Wzrost sprzedaży jest na tyle silny i stały, że firma United Record Pressing LLC, największy w USA producent płyt winylowych, dodał 16 nowych pras do swojej linii produkcyjnej składającej się dotychczas z 30 pras.

Winyle powracają do łask, a w tym samym czasie sprzedaż całych albumów w formie cyfrowej utrzymywała się na poziomie z ubiegłego roku, sprzedaż pojedynczych utworów w formie cyfrowej spadła o 10,4%, a sprzedaż muzyki na nośnikach CD zmniejszyła się o 10%.

płyta winylowa muzyka CD streaming plik