Popularny probiotyk zmniejsza stres i lęk

| Zdrowie/uroda
Veganbaking.net, CC

Popularny probiotyk z jogurtów i suplementów zmniejsza poziom stresu i łagodzi lęk.

Naukowcy z Uniwersytetu Missouri podkreślają, że badanie zachowania danio pręgowanych (Danio rerio) może pozwolić lepiej zrozumieć, jak probiotyki wpływają na ośrodkowy układ nerwowy ludzi. Wyniki ich analiz ukazały się w pismach Scientific Reports i Nature.

Danio pręgowany to nowy gatunek modelowy w badaniach neurobehawioralnych. Dotąd był powszechnie wykorzystywany w skryningu leków. Nasze studium pokazało, że proste probiotyki, zwykle używane do poprawy działania przewodu pokarmowego, mogą pomóc także w zmniejszeniu poziomu stresu - opowiada prof. Aaron Ericsson.

W ramach serii eksperymentów akademicy sprawdzali, jak ryby zachowują się po podaniu Lactobacillus plantarum. W ramach pierwszego badania Amerykanie dodali bakterie do części akwariów (w innych, kontrolnych, ich nie było). Później w obu grupach wprowadzono stresory środowiskowe; wypuszczano np. część wody czy doprowadzano do nadmiernego zagęszczenia.

Każdego dnia wprowadzaliśmy inny czynnik [...]. Ponieważ w grę wchodzą wspólne wzorce stresu środowiskowego, takie jak stres z powodu izolacji czy zmiany temperatury, wyniki odnoszą się również do ludzi - wyjaśnia prof. Elizabeth Bryda.

Analizując szlaki genetyczne ryb z różnych akwariów, naukowcy zauważyli, że u danio na suplementach wyciszone zostały szlaki związane ze stresem.

Zasadniczo bakterie z jelit ryb zmieniły ekspresję genów związanych ze szlakami regulującymi stres i lęk, nasilając sygnalizację za pomocą konkretnych neuroprzekaźników - tłumaczy Daniel Davis.

Za redukcją poziomu stresu przemawia jeszcze jedno zjawisko. O ile bowiem wcześniejsze badania wykazały, że zestresowane ryby spędzają więcej czasu przy dnie akwarium, o tyle te podaniu probiotyku częściej przebywały w górnej części zbiornika.

probiotyk Lactobacillus plantarum lęk stres poziom jogurt Aaron Ericsson Elizabeth Bryda