Stymulacja magnetyczna mózgu odchudza via mikrobiom

| Zdrowie/uroda
mararie, CC

Przezczaszkowa głęboka stymulacja magnetyczna (ang. deep transcranial magnetic stimulation, dTMS) mózgu pozwala otyłym ludziom schudnąć, zmieniając skład mikroflory ich jelit.

Najnowsze badanie bazowało na wcześniejszych wynikach tych samych badaczy, które pokazały, że u otyłych dTMS zmniejsza zachcianki i wywołuje utratę wagi. Naukowcy podkreślają, że dTMS nie wymaga operacji czy implantacji elektrod. Na skórze głowy umieszcza się po prostu cewkę elektromagnetyczną. W USA dTMS wykorzystuje się do leczenia głębokiej depresji, ale w innych krajach bada się jej ewentualne zastosowanie w innych chorobach, zwłaszcza uzależnieniu.

Potrzebujemy nowych, skutecznych metod leczenia otyłości. Mimo różnych środków zaradczych oraz interwencji terapeutycznych nie udało się bowiem zapobiec osiągnięciu przez otyłość rozmiarów epidemii - podkreśla prof. Livio Luzi z Uniwersytetu w Mediolanie. Endokrynolog dodaje, że naukowcy wiedzą, że niesprawny mikrobiom może zmienić mózgowe sygnały dot. apetytu czy sytości. Włosi postanowili więc sprawdzić, czy dTMS poprawi skład mikroflory u otyłych pacjentów, a jeśli tak, za pośrednictwem jakich mechanizmów.

W studium wzięło udział 3 mężczyzn i 11 kobiet w wieku od 22 do 65 lat. Ich BMI wynosiło 30-45, co oznacza otyłość. Ochotników wylosowano do 2 grup. Przez 5 tygodni przechodzili oni 15 sesji albo dTMS wyspy i kory przedczołowej, albo symulowanej stymulacji. Przed i po zakończeniu eksperymentu badani dostarczali próbki kału (w ten sposób określano skład mikrobiomu).

Oprócz tego mierzono stężenie glukozy, insuliny, hormonów przysadki i różnych neuroprzekaźników, w tym noradrenaliny. To ważne, bo hormony przysadki odgrywają kluczową rolę w regulacji łaknienia, zaś ostatnie badania wykazały, że noradrenalina i inne neuroprzekaźniki oddziałują na skład mikrobiomu.

Okazało się, że po 5 tygodniach osoby z grupy dTMS straciły ponad 3% masy ciała i ponad 4% masy tłuszczowej (znacznie więcej niż grupa kontrolna).

Badania kału zademonstrowały, że u ludzi poddawanych stymulacji magnetycznej znacząco wzrosła liczebność gatunków bakterii o właściwościach przeciwzapalnych. U grupy kontrolnej nie zaszły żadne istotne klinicznie zmiany składu mikroflory jelit.

Luzi dodaje, że zmiana liczebności innych gatunków bakterii korelowała z poprawą parametrów hormonalnych i metabolicznych, w tym glukozy, insuliny, kilku hormonów przysadki i noradrenaliny.

Nasze badanie pokazuje, że dTMS zwalcza otyłość, oddziałując na oś jelitowo-mózgową.

przezczaszkowa głęboka stymulacja magnetyczna dTMS otyłość mikrobiom Livio Luzi