W ciągu 60 lat światowa populacja ptaków morskich zmniejszyła się o ok. 70%

FritsM, CC

Globalna populacja ptaków morskich zmniejszyła się od 1950 do 2010 r. niemal o 70% (69,7%). W ramach studium analizowano 162 gatunki, które stanowią 19% światowej populacji ptaków morskich.

To niesamowicie dużo. Spadki są o wiele większe, niż oczekiwaliśmy - zaznacza dr Edd Hammill z Uniwersytetu Technologicznego w Sydney, dodając, że ptaki morskie, które są ważnym wskaźnikiem stanu zdrowia mórz i oceanów, można dość łatwo monitorować.

Autorzy raportu sądzą, że wyniki można ekstrapolować na globalną populację ptaków morskich, bo próbka była duża i reprezentowała wszystkie ekosystemy świata. Reprezentowane były wszystkie kontynenty oraz wszystkie linie brzegowe wszystkich kontynentów.

Australijczyk uważa, że można powiedzieć, że w okresie objętym studium na świecie wyginął ponad miliard ptaków. Wśród analizowanych gatunków statystyki również nie wyglądają dobrze. Sześćdziesiąt dziewięć procent odpowiada utracie ok. 230 mln ptaków - wylicza Hammill.

Wcześniejsze badania koncentrowały się na wybranych gatunkach ptaków morskich: charyzmatycznych lub przykuwających uwagę społeczeństwa. Zasadniczo nikt nie próbował w jednym podejściu uwzględnić całego globu, nie mówiąc już o równym traktowaniu wszystkich gatunków.

Naukowcy sporządzili bazę danych i dzięki modelowi mogli śledzić globalne trendy. Ponieważ, jak wspomnieliśmy, ptaki morskie stanową wskaźnik stanu zdrowia środowiska, przy blisko 70-proc. spadkach perspektywy nie są najlepsze. Należy też pamiętać, że zwierzęta te spełniają pewną bardzo ważną funkcję: transportują składniki odżywcze między ekosystemami, bo zjadają ryby, a później gniazdują i wydalają na wyspach.

Hammill podejrzewa, że przyczyną zaobserwowanych spadków jest wprowadzenie w latach 70. przemysłowych trawlerów, które umożliwiły połów na otwartych oceanach. W takiej sytuacji ptakom zaczęło brakować pożywienia.

Z badań wynika, że najbardziej ucierpiały ptaki z globalnymi trasami migracji.

ptaki morskie globalna populacja spadki Edd Hammill