Rekordowo długi pyton tygrysi ciemnoskóry z Everglades

University of Florida

W Parku Narodowym Everglades złapano największego jak dotąd na Florydzie pytona tygrysiego ciemnoskórego (Python molurus bivittatus). Gad mierzył 5,18 m i ważył 74 kg. Podczas sekcji zwłok naukowcy z University of Florida znaleźli w jajowodach węża aż 87 jaj (to także rekord).

Sekcja zwłok potężnej samicy została przeprowadzona w piątek (10 sierpnia). Zwierzę trafiło do Florydzkiego Muzeum Historii Naturalnej w ramach realizowanego z Departamentem Zasobów Wewnętrznych USA programu poszukiwania metod zarządzania problemem inwazyjnego pytona. Teraz przez ok. 5 lat okaz ma być wystawiany w muzeum, a po tym czasie trafi na wystawę w Parku Narodowym Everglades.

Fakt, że pytonica okazała się tak duża, oznacza, że "te węże długo przeżywają na wolności. Nic ich nie powstrzymuje, a lokalnym gatunkom zagraża niebezpieczeństwo" - podkreśla herpetolog Kenneth Krysko. Amerykanie ujawnili, że samica była okazem zdrowia, a w jej żołądku znajdowały się pióra, które zostaną zidentyfikowane przez muzealnych ornitologów. Ponadpięciometrowy wąż może zjeść wszystko, na co ma ochotę. Określenie, czym zwierzę się żywiło i jaki był jego status reprodukcyjny, pomoże w radzeniu sobie z innymi dzikimi pytonami tygrysimi ciemnoskórymi.

Pytony tygrysie ciemnoskóre znaleziono po raz pierwszy na Florydzie w 1979 r. Ponieważ nie mają naturalnych wrogów, ich liczebność wzrasta. Niektóre oszacowania sugerują, że sięga ona kilkuset tysięcy. Jak podkreśla Krysko, 25 lat temu były tak rzadkie i tak skutecznie się ukrywały, że znalezienie pojedynczego egzemplarza graniczyło z cudem. Teraz właściwie każda wyprawa do Everglades kończy się znalezieniem P. molurus bivittatusMy spotkaliśmy [kiedyś] 14 w ciągu jednego dnia.

Skip Snow, biolog dzikiej przyrody parku, uważa, że jedną z najistotniejszych kwestii jest poznanie możliwości rozrodczych P. molurus bivittatusNie ma zbyt wielu danych nt. liczby jaj przenoszonych przez dużą samicę. [Przykład naszej pytonicy] pokazuje, że są naprawdę płodnymi zwierzętami, co z pewnością nasila ich inwazyjność.

Poprzedni najdłuższy pyton miał 5,12 m długości, a dotychczasowy rekord liczby jaj został poprawiony o 2.

Floryda to rejon świata z największym problemem dot. inwazyjnych płazów i gadów. Po 2 dekadach badań we wrześniu zeszłego roku Krysko opublikował w piśmie Zootaxa artykuł, z którego wynika, że w latach 1863-2011 na Florydzie introdukowano aż 137 niemiejscowych gatunków.

pyton tygrysi ciemnoskóry Python molurus bivittatus gatunek inwazyjny Floryda Park Narodowy Everglades rekord długość