Test składu izotopowego do wykrywania wczesnego raka piersi

| Medycyna
wishuponacupcake, CC

Naukowcy po raz pierwszy zastosowali bardzo czułe metody analizy izotopów metali śladowych do wykrywania zmian w tkance piersi. Zespół, którego pracami kierowali specjaliści z Uniwersytetu w Oksfordzie, wykazał, że zmiany w izotopowym składzie cynku mogą być biomarkerem wczesnego raka gruczołu sutkowego.

W ramach pilotażowego studium Brytyjczycy zbadali krew i surowicę 10 osób (5 z rakiem piersi i 5 zdrowych) oraz szereg próbek tkanki piersi chorych z nowotworami. Wykorzystali techniki ponad 100 razy bardziej wrażliwe na zmiany izotopowego składu metali niż te stosowane obecnie przez klinicystów (na co dzień posługują się nimi klimatolodzy czy astronomowie). Nowotwór zmienia sposób przetwarzania cynku przez komórki i autorom artykułu z pisma Metallomics udało się je wykryć.

U jednej z pacjentek z nowotworem zaobserwowano podobne zmiany dot. miedzi, dzięki czemu akademicy mają nadzieję na stworzenie prostego, nieinwazyjnego testu z krwi.

Wiadomo od ponad dekady, że tkanka raka piersi zawiera duże stężenia cynku, ale prowadzące do tego mechanizmy molekularne nadal pozostawały owiane tajemnicą. Nasze studium pokazuje, że techniki stosowane powszechnie w naukach o Ziemi mogą nam nie tylko pomóc zrozumieć, jak komórki nowotworowe wykorzystują cynk, ale i jak rak piersi prowadzi do zmian w zakresie cynku we krwi chorych [...] - podkreśla dr Fiona Larner.

Naukowcy dodają, że zrozumienie zachowania komórek nowotworowych - w szczególności wpływu białek o dużej zawartości siarki (metalotionein) na przetwarzanie cynku - przyda się podczas opracowywania nowych leków.

Guzy nowotworowe mają znacząco lżejszy cynkowy skład izotopowy niż krew, surowica i zdrowa tkanka. Wg naukowców, oznacza to, że na izotopową wybiórczość tkanki nowotworowej wpływa głównie kompleksująca metale metalotioneina.

Liczymy, że to badanie jest początkiem nowego podejścia do diagnozowania i leczenia różnych nowotworów.

rak piersi izotopy pierwiastki śladowe analiza cynk zmiana skład metalotioneina Fiona Larner