Ekstrakt z truskawek wpływa na komórki inwazyjnego raka piersi

| Medycyna
M. Battino et al.

Bogaty w polifenole ekstrakt z truskawek wykazuje biologiczną aktywność przeciwko komórkom inwazyjnego raka piersi.

marfis75, CC-BY-SA

Naukowcy zademonstrowali, że ekstrakt z truskawek hamuje rozprzestrzenianie wszczepionych myszom komórek raka piersi. Wyników z testów na gryzoniach nie można jednak na razie przenosić na ludzi.

Wcześniejsze badania wykazały, że zjadanie 50 dag (10-15 sztuk) truskawek dziennie działa antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie i zmniejsza poziom cholesterolu we krwi. Teraz okazuje się, że wyciąg z tych owoców można by wykorzystać w zapobieganiu czy leczeniu raka gruczołu sutkowego.

Jako pierwsi wykazaliśmy, że bogaty w polifenole ekstrakt z truskawek hamuje namnażanie komórek raka piersi w modelach in vitro oraz in vivo - podkreśla Maurizio Battino z Università Politecnica delle Marche i Universidad Europea del Atlántico.

W badaniach in vitro wykorzystano komórki z wysoce agresywnej, inwazyjnej linii A17. Przez 24, 48 i 72 godziny oddziaływano na nie różnymi stężeniami (0,5-5 mg/ml) ekstraktu z truskawek odmiany Alba. Okazało się, że prowadziło to do spadku żywotności komórek (efekt zależał od dawki i czasu trwania procedury), zablokowania cyklu komórkowego i zahamowania migracji.

Naukowcy zauważyli, że wyciąg z truskawek zmniejszał ekspresję genów związanych z inwazją i przerzutowaniem, w tym Csf1, Mcam, Nr4a3 i Set. Jednocześnie stymulował on ekspresję Htatip2, który hamuje metastazję do węzłów chłonnych u pacjentek z rakiem sutka.

W drugiej fazie eksperymentu miesięczne samice myszy podzielono na dwie grupy: pierwszej podawano standardową karmę, w przypadku drugiej 15% diety stanowił ekstrakt z truskawek. Po miesiącu wszystkim wstrzyknięto komórki A17.

Guzy badano dotykiem 2-krotnie w odstępie tygodnia. Po 5 tygodniach zmiany usunięto, by zbadać ich objętość i wagę.

Autorzy publikacji z pisma Scientific Reports zauważyli, że suplementacja wyciągiem hamowała rozprzestrzenianie komórek rakowych do przyległej zdrowej tkanki. Same guzy były zaś lżejsze i mniejsze.

By sprawdzić, czy te same pozytywne efekty występują także u ludzi, konieczne są dalsze badania kliniczne i epidemiologiczne. Oprócz tego akademicy dodają, że poszczególne odmiany truskawek mogą się znacznie różnić pod względem zawartości polifenoli.

rak piersi rak sutka ekstrakt z truskawek polifenole Maurizio Battino