Zastrzyk z nanocząstek ogranicza wtórne uszkodzenia rdzenia

| Medycyna
warrenski, CC

Po urazie rdzenia stan zapalny i bliznowacenie prowadzą do uszkodzeń wtórnych, które hamują zdolność układu nerwowego do samonaprawy. Ostatnio jednak naukowcy z Northwestern University zauważyli, że wstrzyknięcie po urazie rdzenia biodegradowalnych nanocząstek zapobiega obu tym niekorzystnym zjawiskom.

Wskutek tego myszy, którym po urazie rdzenia podano zastrzyk z nanocząstkami, potrafiły potem lepiej chodzić niż gryzonie z grupy kontrolnej.

Naukowcy mają nadzieję, że jeśli iniekcję/kroplówkę wykonywano by w okienku paru godzin od wypadku w szpitalu albo już nawet w karetce, można by ograniczyć wtórne uszkodzenia rdzenia u ludzi.

To nie lekarstwo. Pierwotny uraz nadal istnieje, ale potrafiliśmy zapobiegać wtórnym uszkodzeniom - wyjaśnia dr Jack Kessler, dodając, że choć jak dotąd naukowcy nie dostrzegli objawów toksyczności, w przyszłości trzeba będzie potwierdzić bezpieczeństwo wstrzykiwanych nanocząstek.

Autorzy publikacji z pisma Neurology tłumaczą, że nanocząstki działają, wiążąc się z komórkami wywołującymi stan zapalny (monocytami) i odciągając je do śledziony. Nanocząstki są produkowane z PLGA - biodegradowalnego kopolimeru kwasu mlekowego i glikolowego. Opracowane w laboratorium Stephena Millera, nanocząstki zostały dopuszczone przez FDA jako lek badany w nowych testach klinicznych celiakii.

Jak zaznacza Miller, nanocząstki są bardzo stabilne, dlatego można je przechowywać w strzykawce.

Po urazie rdzenia komórki krwi, które normalnie nie dostałyby się do układu nerwowego, pokonują barierę krew-mózg. Uwalniają cytokiny zapalne, które przyciągają posiłki. Te dalej uszkadzają tkankę ośrodkowego układu nerwowego, prowadząc do obumierania komórek i tworzenia blizn.

Inni naukowcy próbowali blokować zapalnym monocytom dostęp do układu nerwowego po urazie, ale proponowane dotąd metody hamowały zarówno szkodliwe, jak i korzystne komórki. Te ostatnie usuwają uszkodzenia i ograniczają bliznowacenie, dlatego obserwowano jedynie umiarkowaną poprawę różnych parametrów.

Technologia nanocząstek jest rozwijana przez firmę Cour Pharmaceuticals Development Co. Miller jest jej współzałożycielem i członkiem rady naukowej.

rdzeń kręgowy uraz nanocząstki PLGA zastrzyk kroplówka Jack Kessler Stephen Miller