Społeczność bakteryjna z sera wymienia się tysiącami genów

| Ciekawostki
University of California, San Diego

Bakterie żyjące na serze wymieniają się tysiącami genów.

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego wykorzystywali skórki serów rzemieślniczych. Skórki to, wg nich, nowy sposób na badanie poziomego transferu genów, czyli przechodzenia genów między organizmami różnych gatunków.

Badaliśmy genomy przeszło 150 bakterii z sera i odkryliśmy ponad 4000 genów dzielonych przez różne gatunki, w tym kilka dużych wysp genomowych [...] - opowiada prof. Rachel Dutton. Horyzontalny transfer genów [HTG] jest badany od dziesięcioleci, ale analizowanie go w bardziej naturalnym kontekście sprawia wiele trudności, bo wymaga studiowania całej społeczności mikroorganizmów, a nie poszczególnych mikrobów.

Dutton dodaje, że spory odsetek wymienianych genów ma związek ze zdobywaniem składników odżywczych, a zwłaszcza żelaza, którego na skórce sera jest bardzo mało. Należy pamiętać o tym, że konkurowanie o żelazo to ważna kwestia dla bakterii z wielu środowisk, także dla patogenów zakażających ludzi. Horyzontalny transfer genów może zatem wpływać na konkurowanie o żelazo i prawdopodobnie pozwala "oszukiwać" w społeczności o mieszanym składzie.

Ponieważ HTG występuje w wielu społecznościach bakteryjnych, także w tych ważnych dla ludzkiego zdrowia, obecnie próbujemy badać, jak ten proces wpływa na życie i obumieranie mikroorganizmów w grupie.

ser skórka bakterie mikrospołeczność horyzontalny transfer genów model Rachel Dutton