Znany wskaźnik pH hamuje starzenie skóry w każdym wieku

| Zdrowie/uroda
Zheng-Mei Xiong/University of Maryland

Badania prowadzone m.in. na hodowlach komórkowych pokazują, że znany jako wskaźnik pH błękit metylenowy może spowalniać lub odwracać objawy starzenia skóry w każdym wieku.

Nasze badania sugerują, że błękit metylenowy może być silnym antyoksydantem, nadającym się do wykorzystania w kosmetykach. Zaobserwowane skutki nie są czasowe. Wydaje się, że związek ten powoduje fundamentalne, długoterminowe zmiany w komórkach skóry - opowiada prof. Kan Cao z Uniwersytetu Maryland.

Amerykanie przez miesiąc testowali błękit metylenowy na komórkach pobranych od zdrowych dawców w średnim wieku, a także na komórkach pozyskanych od pacjentów z progerią. Oprócz błękitu metylenowego testowano także 3 inne antyutleniacze: acetylocysteinę (NAC), MitoQ i MitoTEMPO (mTEM).

Okazało się, że błękit metylenowy wypadał lepiej od pozostałych przeciwutleniaczy; poprawiał różne symptomy starzenia w komórkach osób zdrowych i z progerią. W fibroblastach, które produkują kolagen, następował spadek stężenia reaktywnych form tlenu (RFT) i wskaźnika śmierci komórkowej. Widać było za to wzrost wskaźnika podziałów komórkowych.

W kolejnym etapie eksperymentu zespół Cao testował błękit metylenowy na komórkach pozyskanych od starszych - ponadosiemdziesięcioletnich - dawców. Po koniec miesięcznego badania zaobserwowano m.in. spadek ekspresji 2 biomarkerów starzenia komórkowego: p16 i SA-β-gal.

Byłam podekscytowana, widząc, że fibroblasty osób ponad 80-letnich rosną o wiele lepiej w medium zawierającym błękit metylenowy i że widoczny jest spadek markerów starości komórkowej. Błękit metylenowy wykazuje zatem spory potencjał w zakresie opóźnienia starzenia skóry w każdym wieku - dodaje prof. Zheng-Mei Xiong.

Następnie Amerykanie rozpoczęli serię eksperymentów w symulowanej skórze (specjalnym systemie opracowanym przez Cao i Xiong). Ich trójwymiarowy model składa się z żywych komórek skóry i zawiera wszystkie 3 jej podstawowe warstwy oraz struktury (poza mieszkami włosowymi i gruczołami potowymi). System pozwolił nam zbadać szereg objawów starzenia, których nie da się odtworzyć w hodowlach. Co najbardziej zaskakujące, zauważyliśmy, że skóra potraktowana błękitem metylenowym zatrzymuje więcej wody i zwiększa swoją gęstość - a to 2 cechy młodej skóry.

Gdy na symulowanej skórze przetestowano kosmetyki z błękitem metylenowym, zauważono, że jeśli w ogóle pojawiało się podrażnienie, to niewielkie i to nawet przy dużych stężeniach antyoksydantu.

Zaczęliśmy już projektować kosmetyki zawierające błękit metylenowy. Teraz pracujemy nad przełożeniem wyników na produkty do sprzedaży - podsumowuje Cao.

skóra starzenie błękit metylenowy przeciwutleniacz kosmetyki Kan Cao Zheng-Mei Xiong