Słonie leśne są jednymi z najwolniej rozmnażających się ssaków

Bernard Dupont, CC

Przyrost naturalny słoni afrykańskich leśnych (Loxodonta cyclotis) jest bardzo wolny, co sprawia, że kłusownictwo bardziej im zagraża. Naukowcy stwierdzili, że L. cyclotis zaczynają się rozmnażać w starszym wieku, a młode przychodzą na świat w większych odstępach czasowych niż u słoni afrykańskich (Loxodonta africana).

Nie sądzę, by ktokolwiek z nas zdawał sobie sprawę, jak wrażliwy jest ten gatunek - podkreśla prof. George Wittemyer z Uniwersytetu Stanowego Kolorado. Podstawowa biologia słoni leśnych jest dopasowana do układu, gdzie rosną one wolno i wolno zwiększają swoją liczebność. Presja, jaką na nie wywieramy, by pozyskać kość słoniową, jest zbyt duża, by mogły sobie poradzić.

Ostatnie badania pokazują, że między 2002 a 2013 r. populacja L. cyclotis zmniejszyła się aż o 65%. Ponieważ słonie leśne są jednymi z najwolniej rozmnażających się ssaków, wyrównanie skutków intensywnego kłusownictwa po 2002 r. zajęłoby im co najmniej 90 lat. W ramach pierwszych badań demograficznych tego gatunku naukowcy odkryli, że samice L. cyclotis zaczynają się rozmnażać dopiero po 20. r.ż. i rodzą co 5-6 lat.

Zespół z Wildlife Conservation Society (WCS), Elephant Listening Project (z Laboratorium Ornitologii Uniwersytetu Cornella), Uniwersytetu Stanowego Kolorado i organizacji Save the Elephant analizował dane z ponad 2 dekad (1990-2013), zebrane w lesie Dzanga w Republice Środkowoafrykańskiej.

Andrea Turkalo przyglądała się wizytom słoni w obfitującej w minerały przecince leśnej (bai). W ten sposób naukowcy mogli ustalić, w jakim wieku słonie mają pierwsze młode i jaki czas upływa między porodami.

Słonice z lasu Dzanga rozmnażają się po raz pierwszy po 23. r.ż. [...] Dla odmiany słoń afrykański zaczyna się rozmnażać w wieku 12 lat. Dodatkowo samice L. cyclotis rodzą co 5-6 lat, a L. africana co 3-4 lata.

Autorzy publikacji z Journal of Applied Ecology sądzą, że ma to związek z realiami życia w tropikalnym lesie, gdzie nowe przyrosty pojawiają się niemal wyłącznie w koronach drzew.

Choć myślimy o lasach tropikalnych jak o bardzo produktywnych rejonach, większość produkcji roślinnej ma miejsce wysoko w koronach drzew, czyli tam, gdzie gatunki naziemne nie mogą się dostać. Poza tym roślinność w tropikalnych ekosystemach zawiera związki, które mają zapewniać ochronę przed roślinożercami, w tym słoniami - wyjaśnia Peter Wrege z Elephant Listening Project.

Słonie leśne spełniają krytyczną rolę w swoich ekosystemach. Wiele gatunków drzew polega na nich przy roznoszeniu nasion. Niepowodzenia związane z ochroną L. cyclotis mogą także zaszkodzić lasom Afryki Środkowej, które odgrywają ważną rolę w pochłanianiu CO2.

słoń afrykański leśny przyrost naturalny rozmnażanie poród młode kłusownictwo las Dzanga Andrea Turkalo Peter Wrege