1. udana próba ekstrakcji starożytnego DNA z mumii z południowej Afryki

| Humanistyka
dix; sxc.hu

Międzynarodowy zespół naukowców przeprowadził pierwszą udaną próbę ekstrakcji starożytnego DNA (ang. ancient DNA, aDNA) z mumii z południowej Afryki. Badacze poddali ją także badaniu tomografem komputerowym.

Szacuje się, że mumia ma ok. 300 lat i pochodzi z Tuli Block w Botswanie (to pierwsze opisane zmumifikowane szczątki z tego regionu). Raport z badań radiologicznych, molekularnych i genetycznych ekipy prof. Maryny Steyn z Uniwersytetu w Pretorii i University of the Witwatersrand ukazał się w South African Journal of Science.

Zmarły to starszy mężczyzna afrykańskiego pochodzenia (jest spokrewniony z grupą ludów Khoisan i użytkownikami języka sotho-tswana). Pochowano go w pozycji płodowej, otulonego zwierzęcą skórą. Całość związano liną.

Skany zademonstrowały, że nie zachował się żaden z narządów wewnętrznych. Szkielet osiowy pozostał jednak nietknięty. Widoczne zaawansowane zmiany zwyrodnieniowe (osteofitoza) w obrębie dolnego kręgosłupa wskazują, że mężczyzna był starszy, niż się pierwotnie wydawało. Nie wiadomo, czemu zmarł, ale nie znaleziono żadnych śladów urazu.

starożytne DNA aDNA mumia południowa Afryka ekstrakcja tomografia komputerowa mężczyzna Tuli Block Maryna Steyn