Efekty dopingu mogą się utrzymywać nawet 10 lat?

| Zdrowie/uroda
Brett Jordan, CC

Naukowcy z Uniwersytetu w Oslo opisali mechanizm komórkowy pamięci mięśniowej. Dzięki badaniom mikroskopowym in vivo oraz ex vivo wyjaśnili, czemu wcześniejszy trening siłowy z i bez wykorzystania sterydów anabolicznych ułatwia - nawet po długich okresach bezczynności - odzyskiwanie masy mięśniowej.

Samicom myszy przez 2 tyg. podawano testosteron. W ten sposób wywoływano 66-proc. wzrost liczby jąder włókna mięśniowego oraz 77-proc. wzrost powierzchni jego przekroju. Trzy tygodnie po zakończeniu aplikowania hormonu rozmiary włókna powróciły do stanu typowego dla zwierząt z grupy kontrolnej, którym podawano placebo, lecz podwyższona liczba jąder utrzymywała się przez co najmniej 3 miesiące (>10% długości życia myszy).

Gdy po tym okresie zastosowano 6-dniowe przeciążanie - ciągłe poddawanie mięśni coraz cięższej pracy - u gryzoni z grupy eksperymentalnej przekrój włókna mięśniowego powiększył się aż o 31%, podczas gdy w grupie kontrolnej wynosił on zaledwie 6%. Rzadko zdarza się uzyskać tak klarowne dane, jestem tym naprawdę usatysfakcjonowany - podkreśla prof. Kristian Gundersen.

Choć uważa się, że korzyści ze stosowania steroidów zanikają po zaprzestaniu ich stosowania, norweskie studium sugeruje, że nawet krótka ekspozycja zapewnia długotrwały efekt. [...] Myślę, że może się on utrzymywać 10 lat, ale nie mam danych na poparcie tej tezy. To może być moja spekulacja - dodaje Gundersen.

Norwegowie dostali grant od Światowej Agencji Antydopingowej na dalsze badania na ludziach. Naukowcy opracowują właśnie protokoły do studium z udziałem studentów college'ów sportowych z Oslo.

streydy anaboliczne testosteron doping myszy masa mięśniowa trening siłowy przekrój włókna jądra komórkowe Kristian Gundersen