Komputer pogrupuje użytkowników

| Technologia
Cayusa

Już wkrótce komputery będą zdolne do przypisywania użytkowników do poszczególnych grup społecznych i subkultur. Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, pozwoli to na dostarczanie użytkownikom bardziej trafionych reklam, lepszych wyników wyszukiwania czy stworzenie odpowiednich powiązań w serwisach społecznościowych.

Algorytm, bazujący na obrazach, pracuje obecnie z 48-procentową trafnością. To bardzo dużo zważywszy na fakt, że przypadkowe zgadywanie daje trafność rzędu 9%. Uczeni chcą jednak, by komputer potrafił określać przynależność użytkownika równie dobrze jak człowiek.

Wspomniany algorytm korzysta obecnie z prywatnych zdjęć, jednak coraz większym zainteresowaniem cieszą się ujęcia z kamer instalowanych na ulicach. Naukowców interesują przede wszystkim zdjęcia grupowe. Dzięki temu łatwiej jest wyłapać podobieństwa i różnice w ubiorze czy uczesaniu i na tej podstawie przypisać konkretne osoby do konkretnych grup.

Podczas pracy algorytm skupia się na sześciu obszarach - twarzy, głowie, górnej części głowy, szyi, torsie i ramionach. Analizuje cechy poszczególnych obszarów, jak np. sposób obcięcia włosów, ich kolor, tatuaże, makijaż, biżuterię itp. Na tej podstawie przypisuje poszczególne osoby do wcześniej zdefiniowanych grup, porównując ich wygląd z wyglądem osób z bazy danych. Uczeni z San Diego wybrali osiem najbardziej rozpowszechnionych subkultur - motocyklistów, miłośników country, subkulturę gotycką, hiphopowców, hipsterów, miłośników heavy metalu, rave'u oraz surferów. Ubocznym efektem ich pracy było stworzenie bazy zawierającej setki fotografii. Zostanie ona udostępniona innym grupom badawczym.

subkultura grupa społeczna komputer