Teleportacja bez strat

| Technologia
LLNL

Zespół naukowców z Uniwersytetu Tokijskiego oraz współpracujących z nimi uczonych z University of New South Wales dokonał przełomu na polu kwantowej teleportacji. Uczonym po raz pierwszy w historii udało się dokonać teleportacji całego zestawu informacji. Dotychczas teleportowano pojedyncze kwanty czy atomy, chociaż niedawno pojawiła się też informacja o teleportacji fragmentu DNA.

Japońsko-australijski zespół dokonał teleportacji złożonej informacji bez utraty danych. Jednym z ograniczeń, z jakimi obecnie boryka się komunikacja kwantowa, jest utrata częśći informacji podczas procesu teleportacji. To tak, jakby w Star Treku części ciała teleportujących się osób znikały bądź pojawiały w niewłaściwych miejscach. My teleportowaliśmy informację, ale zasada jest ta sama - zagwarantowaliśmy integralność transmisji - mówi profesor Eleanor Huntington.

Właściwie każda kwantowa informacja zależy od kwantowej teleportacji. Obecne badania pozwalają nam, po raz pierwszy w historii, na wiarygodne i szybkie teleportowanie kwantowej informacji. Nośnikiem informacji jest w tym przypadku światło. Dotychczas jego teleportacja była albo bardzo powolna, albo dochodziło do zmian zapisanej informacji - dodaje uczona.

Kwantowej teleportacji dokonano w laboratorium profesora Akiry Furusawy z Wydziału Fizyki Stosowanej Uniwersytetu Tokijskiego.

Udana teleportacja światła zawierającego informacje to ważny krok w kierunku budowy komputerów kwantowych.

teleportacja informacja kwantowa