Uda się ocalić tygrysa sumatrzańskiego?

Rennett Stowe, CC

Wildlife Conservation Society oraz Bukit Barisan Selatan National Park Authority przeprowadziły badania dotyczące efektywności programu ochrony tygrysa sumatrzańskiego i informują, że zagęszczenie tych zwierząt w chronionej strefie zwiększa się.

Tygrys sumatrzański to gatunek krytycznie zagrożony. Występuje on wyłącznie na Sumatrze i ostatnim żyjącym gatunkiem tygrysa z wysp. Da pozostałe gatunki, tygrys jawajski i tygrys balijski, zostały wytępione przez ludzi w XX wieku. Wszystkie trzy podgatunki różnią się genetycznie od sześciu podgatunków z kontynentu.

Tygrysy sumatrzańskie są zabijane dla skóry, kości i innych części ciała wykorzystywanych w tzw. tradycyjnej medycynie. Zagraża im utrata habitatów, zmniejsza się liczba zwierząt, na które mogą polować, wchodzą w konflikty z hodowcami.

W ramach najnowszych badan naukowcy umieścili 123 kamery-pułapki na chronionym obszarze 1000 kilometrów kwadratowych. Na podstawie wykonanych zdjęć obliczono, że zagęszczenie zwierząt na 100 km2 wzrosło z 1,6 w roku 2002 do 2,8 w roku 2015. Ponadto stosunek liczby samców do samic wynosi 1:3. "Ten stosunek pokazuje, że w Parku Narodowym mamy zdrową populację tygrysów i samicemają szanse na posiadanie potomstwa", mówi główny autor badań Wulan Pusparini.

Być może tygrys sumatrzański uniknie losu tygrysa jawajskiego i balijskiego. Zwiększenie zagęszczenia tych zwierząt było możliwe dzięki ustanowieniu obszaru chronionego, który jest często patrolowany, a zadaniem patroli jest usuwanie sideł i uniemożliwianie ludziom wstępu na teren parku.

tygrys sumatrzański ochrona