Winogronowa ochrona siatkówki

| Medycyna
Jefferyâ„¢, CC

Dieta wzbogacona winogronami chroni strukturę i funkcje siatkówki.

Naukowcy z Bascom Palmer Eye Institute przy Uniwersytecie w Miami sprawdzali, czy suplementacja winogronami może zabezpieczyć fotoreceptory myszy z degeneracją siatkówki. Gryzonie podzielono na 3 grupy; stosowano dietę wzbogaconą winogronami (odpowiednik 3 porcji winogron dziennie u ludzi) albo jedną z dwóch diet kontrolnych.

Okazało się, że w porównaniu do grup kontrolnych, u zwierząt z 1. grupy występowały 3-krotnie silniejsze reakcje czopków i pręcików. Siatkówki były również grubsze. Ponadto Amerykanie zauważyli, że spożycie winogron chroniło funkcje siatkówki w związanym ze stresem oksydacyjnym modelu zwyrodnienia plamki żółtej. Dalsze analizy pokazały, że winogronowa dieta skutkowała niższym poziomem białek zapalnych i wyższym stężeniem protein ochronnych w siatkówce.

Wydaje się, że by sprzyjać zdrowiu oczu, winogrona mogą działać na wiele sposobów: od wywoływania zmian sygnalizacyjnych na poziomie komórkowym po bezpośrednie przeciwdziałanie stresowi oksydacyjnemu - podsumowuje dr Abigail Hackam.

winogrona siatkówka białka zapalne stres oksydacyjny czopki pręciki reakcja degeneracja chronić Abigail Hackam