Zęby wydr morskich pomagają zrozumieć ewolucję człowieka

Mike Baird, CC

Grupa badaczy z USA, Niemiec i Kuwejtu odkryła, że szkliwo zębów wydr morskich jest około 2,5-krotnie mocniejsze niż szkliwo ludzkich zębów. Badaczami nie kierowała sama tylko chęć wyjaśnienia, dlaczego wydry są w stanie kruszyć zębami skorupiaki, ale chcieli zebrać informacje na temat... ewolucji człowieka.

Naukowcy zebrali zęby martwych wydr i miażdżyli je, mierząc siłę potrzebną do zniszczenia zęba. Dzięki temu dowiedzieli się, że zęby wydr wytrzymują nacisk 2,5-krotnie większy niż zęby ludzkie. Gdy przyjrzeli się im pod mikroskopem zauważyli, że szkliwo wydr składa się z 19 warstw na każdy milimetr grubości. U człowieka jest to 14 warstw. Warstwy te są zbudowane w żelu bogatego w proteiny. Jego zadaniem jest niedopuszczenie do rozprzestrzeniania się pęknięć. Uczeni odkryli też, że u wydr wzór ułożenia warstw chroniących zęby jest bardziej kolisty niż u ludzi.

Odkrycie dotyczące zębów wydr jest interesujące dla antropologów. Jeden z naszych przodków, Paranthropus boisei, który żył 2,3-1,2 miliona lat temu miał na zębach tyle samo warstw ochronnych co współczesne wydry. To z kolei sugeruje, że za pomocą zębów kruszył równie twarde przedmioty. Dzięki wynikom tych badań antropolodzy mogą lepiej zrozumieć dietę P. boisei. Ponadto, jak widzimy, w wyniku ewolucji zęby ludzkie stały się wyraźnie słabsze.

wydra morska zęby szkliwo człowiek