Planeta gęsta jak styropian

| Astronomia/fizyka
Walter Robinson, Lehigh University

W odległości 320 lat świetlnych od Ziemi znaleziono planetę, której gęstość jest taka jak gęstość styropianu. Wspomniana planeta może stać się dobrym obiektem do badania atmosfery planet pozasłonecznych. Jest mocno rozdęta i pomimo, że jej masa to tylko 20% masy Jowisza, to jest od niego o 40% większa, ma gęstość podobną do gęstości styropianu i niezwykle dużą atmosferę – mówi Joshua Pepper, profesor z Lehigh University, który prowadził badania wraz z kolegami z Vanderbilt University, Ohio State University oraz naukowcami i amatorami z całego świata.

Gwiazda, wokół której krąży planeta KELT-11b jest wyjątkowo jasna, co pozwala na przeprowadzenie precyzyjnych pomiarów właściwości atmosfery planety. Obserwacja KELT-11b pozwolą też na rozwinięcie narzędzi i technik, które przydadzą się już w niedalekiej przyszłości. W perspektywie najbliższych 10 lat dzięki nowym budowanym właśnie teleskopom astronomowie będą mogli badać atmosfery planet wielkości Ziemi.

KELT-11b to skrajny przykład gazowej planety podobnej do Jowisza czy Saturna. Krąży ona niezwykle blisko swojej gwiazdy macierzystej, obiegając ją w czasie krótszym niż 5 dni. Gwiazda KELT-11 jest właśnie w fazie przekształcania się w czerwonego olbrzyma, zatem w ciągu najbliższych stu milionów lat wchłonie krążącą wokół niej planetę. Na razie naukowcy nie wiedzą, dlaczego KELT-11b jest tak bardzo rozdęta. Mają nadzieję, że badania nad tą planetą pozwolą im m.in. odkryć mechanizm zwiększania się objętości planet.

KELT-11b planeta styropian