Ocet chroni przed wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego

| Zdrowie/uroda
bagaball, CC

Naukowcy z Chin odkryli, że hamując stan zapalny i apoptozę, ocet chroni przed wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego.

Ocet był wykorzystywany w tradycyjnej medycynie od stuleci. Ponieważ co najmniej jedno z przeprowadzonych ostatnio studiów wskazywało, że może on być skuteczny w przypadku wrzodziejącego zapalenia jelita grubego, Lu Yu, Bo Liu i inni postanowili prowadzić dalsze badania w tym kierunku.

Akademicy oceniali wpływ octu i kwasu octowego na rozwój wrzodziejącego zapalenia jelita grubego. W mysim modelu choroby wywołanej dekstranem zarówno 5% v/v roztwór octu, jak i 0,3 w/v roztwór kwasu octowego znacząco zmniejszały wskaźnik aktywności choroby, poprawiały ocenę histopatologiczną, a także ograniczały spadek wagi (v/v to skrót od stężenia procentowego objętościowego - volume/volume, a w/v od stężenia procentowego mieszanego, masowo-objętościowego - weight/volume).

Pogłębione analizy pokazały, że ocet hamował stan zapalny, tłumiąc reakcje dwóch subpopulacji limfocytów Th (Th1 i Th17) oraz powstawanie kompleksów białkowych - inflammasomów NLRP3. Ocet zapobiegał także apoptozie komórek poddanych stresowi retikulum endoplazmatycznego.

Co ciekawe, badanie kału wykazało, że podawanie gryzoniom octu na 28 dni przed zastosowaniem dekstranu korzystnie zmieniało skład mikrobiomu: zwiększało liczebność bakterii produkujących kwas mlekowy lub octowy (z rodzajów Lactobacillus i Bifidobacterium) i zmniejszało liczebność pałeczek okrężnicy (Escherichia coli).

Naukowcy podkreślają, że potrzeba kolejnych badań, by określić wpływ octu na wrzodziejące zapalenie jelita grubego u ludzi.

wrzodziejące zapalenie jelita grubego ocet kwas octowy suplementacja stan zapalny apoptoza Lu Yu Bo Liu