Sonda New Horizons

New Horizons wyszła z trybu chronionego i leci dalej

13 lutego 2017, 11:55

NASA informuje, że po 24 godzinach od wejścia w tryb chroniony, sonda New Horizons powróciła do normalnej pracy. Przed kilkoma dniami doszło do błędu podczas przesyłania komend do sondy.

Niemieccy naukowcy proponują 150-letnią misję do Alfa Centauri i Proximy b

10 lutego 2017, 18:32

Heller i Hippke proponują na łamach The Astrophysical Journal Letters, by stworzyć pojazd o wielkich żaglach, który będzie napędzany światłem gwiazd. Taki pojazd poruszałby się znacznie wolniej niż pojazdy Brakthrough Starshot, mógłby za to odwiedzić wszystkie gwiazdy systemu Alfa Centauri i trafić na orbitę Proximy b.

SpaceX poczyna sobie coraz śmielej

8 lutego 2017, 14:34

Firmie SpaceX nigdy nie można było odmówić ambicji. Potwierdza to niedawny wywiad, jakiego Reutersowi udzieliła dyrektor generalna Gwynne Shotwell. Zapowiedziała ona bowiem, że w bieżącym roku kierowane przez nią przedsiębiorstwo będzie przeprowadzało start Falcona 9 co dwa do trzech tygodni

Rekordowo długie pożeranie gwiazdy przez czarną dziurę

8 lutego 2017, 08:38

Czarna dziura tak długo rozrywa i pochłania gwiazdę, że ustanowiła nowy rekord. Jak mówią naukowcy, którzy pracowali pod kierunkiem Danchenga Lina z University of New Hampshire, proces niszczenia gwiazdy przez siły pływowe czarnej dziury trwa 10-krotnie dłużej niż dotychczas obserwowane zjawiska tego typu.

Odkryto najlżejszego "ciepłego jowisza"

7 lutego 2017, 17:18

Grupa europejskich astronomów pracujących pod kierunkiem Oskara Barragana z Uniwersytetu w Turynie odkryła najlżejszą z planet należących do klasy "ciepłych jowiszów"

LHC dostarczył dowodu na zaburzenie symetrii CP w barionach

1 lutego 2017, 12:55

Podczas eksperymentów prowadzonych w Wielkim Zderzaczu Hadronów, a konkretnie w LHCb, zauważono zjawisko, które może pomóc w rozwiązaniu zagadki brakującej antymaterii we wszechświecie

Prywatna stacja kosmiczna zastąpi Międzynarodową Stację Kosmiczną?

31 stycznia 2017, 15:19

Trwają prace nad prywatną stacją kosmiczną, Axiom International Commercial Space Station (AICSS). Przedstawiciele firmy Axiom Space z Houston mowią, że ich celem jest stworzenie stacji, na której będą mogli przebywać zarówno astronauci wysłani przez agendy rządowe, jak i klienci firm prywatnych

Jednowymiarowy bor - nieistniejący obiecujący materiał

30 stycznia 2017, 12:04

Symulacje jednowymiarowego boru wykazały, że materiał ten ma niezwykle interesujące właściwości. Naukowcy z Rice University symulowali zachowanie się łańcuchów złożonych z pojedynczych atomów boru oraz wstążek o szerokości dwóch atomów.

Przewodzi prąd, ale nie ciepło

27 stycznia 2017, 18:28

Specjaliści z Lawrence Berkeley National Laboratory (LBNL) i Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley odkryli, że metaliczny dwutlenek wanadu przeczy kolejnemu znanemu prawu fizycznemu. Okazuje się bowiem, że przewodzi on elektryczność bez jednoczesnego przewodzenia ciepła.

Udało się uzyskać metaliczny wodór? Nie wszyscy w to wierzą