Ciekawostki

Dojrzewanie w rytmie techno i innych gatunków muzycznych

wczoraj, 17:40

Beat Wampfler, serowar z doliny Emmental w Szwajcarii, eksperymentuje z różnymi gatunkami muzycznymi, by przetestować ich wpływ na rozwój, cechy i smak sera.

Nauki przyrodnicze

Organizmy żywe mają wpływ na... ruch kontynentów

wczoraj, 14:45

Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Texas w Austin wskazują na możliwy związek pomiędzy życiem na Ziemi a... ruchem kontynentów. Okazuje się bowiem, że osady, które są często złożone z martwych organizmów, mogą odgrywać kluczową rolę w prędkości ruchu kontynentów

Medycyna

Samooczyszczanie przez drganie w polu magnetycznym

wczoraj, 14:37

Na Purdue University powstało inteligentne urządzenie drenażowe dla pacjentów z jaskrą.

Humanistyka

W kościele z pustyni Negew ujawniono jeden z najstarszych wizerunków Chrystusa

wczoraj, 14:00

Na ścianie kościoła północnego św. Jerzego z miasta Sobota na pustyni Negew znajduje się pofragmentowany wizerunek Chrystusa sprzed ok. 1500 lat. Portret przedstawia zarys twarzy młodego Jezusa z krótkimi włosami.

Zdrowie/uroda

Wkłądając smoczek do swoich ust, rodzice mogą chronić dzieci przed alergiami i astmą

wczoraj, 13:16

Niektórzy rodzice oczyszczają smoczki, które upadły na ziemię, wkładając je do swoich ust. Okazuje się, że może to być dobre dla zdrowia ich dzieci. Naukowcy z Henry Ford Health System stwierdzili bowiem, że mają one niższy poziom immunoglobuliny E (IgE), którą powiązano z rozwojem alergii i astmy.

Astronomia/fizyka

Polskie urządzenie pomoże zbadać Jowisza

wczoraj, 12:56

Astri Polska dostarczyła urządzenie dla misji badawczej Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), której celem będzie zbadanie Jowisza i jego lodowych księżyców. Urządzenie będzie miało istotne znaczenie dla powodzenia tej misji i jest najbardziej zaawansowanym technicznie produktem opracowanym przez warszawską firmę.

więcej informacji

Wywiad

W archeologii jedynie eksperyment może dać odpowiedzi na niektóre pytania

Archeologia doświadczalna pomaga w uchwyceniu pewnych zjawisk, które nie są czytelne w trakcie obserwacji zabytków czy obiektów archeologicznych. Najlepszym przykładem są eksperymentalne wypały naczyń czy wytop metali - wiemy co, wiemy często jak, ale tylko eksperyment pozwoli nam np. na poznanie koniecznych temperatur. W kuchennych eksperymentach dobrym przykładem jest sprawdzanie doświadczalne np. wydajności rożnych typów żaren - znamy z wykopalisk kilka rodzajów przyrządów do mielenia ziarna, mamy także przecież odciski ziaren lub zwęglone pozostałości, pozostaje sprawdzenie, które były najwygodniejsze, na dokładnych rekonstrukcjach takich zabytków.

Artykuły

Tulipany – jak uprawiać?

Tulipany – jedne z najpiękniejszych i najbardziej romantycznych kwiatów. Są modne od dziesięcioleci i nic nie zapowiada końca tej mody. Tulipany upiększają swoją wyjątkową urodą regiony Europy, Afryki i części Azji, gdzie występują w naturze, jednak tulipany są także uprawiane zarówno przez amatorów – hodowców, jak i na skalę masową.

Polecane książki

Na tropie mikrobiomu

W ciągu ostatnich kilku lat naukowcy wykazali, że mikroskopijne organizmy w naszych ciałach – szczególnie w obrębie jelit – mają zadziwiające znaczenie dla naszego życia. Zdrowie, nastrój, wzorce snu, nawyki żywieniowe – a nawet prawdopodobieństwo ugryzienia przez komary – mogą doprowadzić do intrygujących stworzeń, które żyją wewnątrz nas.