Humanistyka

Nagła zmiana diety sprzed 7000 lat

1 godz. temu

Badania przeprowadzone na Australian National University (ANU) rzucają nowe światło na dawne praktyki dotyczące łowienia ryb oraz na dietę ludzi korzystających z tego źródła pożywienia.

Humanistyka

Choć uwarzono je 2 tys. lat temu, podczas przelewania nadal uwalnia bogaty aromat

1 godz. temu

W Luoyangu (prowincja Henan) w grobowcu z okresu Zachodniej Dynastii Han archeolodzy odkryli dzban z brązu, w którym znajdowało się sporo alkoholu.

Zdrowie/uroda

Sztuczne płuca z Nowego Delhi stały się całkowicie czarne już po 2 dniach działania

1 godz. temu

Sztuczne płuca, które 3 listopada zamontowano w Nowym Delhi, by zademonstrować śmiertelne skutki smogu, już dawno temu stały się chorobliwie czarne. W instalacji zlokalizowanej na terenie Sir Ganga Ram Hospital znajdują się wychwytujące zanieczyszczenia filtry HEPA oraz wentylatory, które mają imitować działanie prawdziwych ludzkich płuc.

Medycyna

Niespodziewana rola oligodendrocytów w rozwoju stwardnienia rozsianego

wczoraj, 14:24

Oligodendrocyty – komórki gleju formujące osłonki mielinowe - wydają się odgrywać ważną rolę w rozwoju stwardnienia rozsianego (SR), choroby demielinizacyjnej ośrodkowego układu nerwowego.

Ciekawostki

Drabinka dla płazów ratuje życie i populację

wczoraj, 13:22

Organizacja Warwickshire Amphibian and Reptile Team (WART) umieszcza w kanałach odpływowych na poboczu dróg pokryte siatką aluminiowe drabinki dla płazów. Docelowo znajdą się one w 20 lokalizacjach w pobliżu miejsc lęgowych tych zwierząt. Zabieg ma wspomóc kurczące się populacje płazów z West Midlands.

Nauki przyrodnicze

W środowiskach tlenowych zachodziło "tostowanie" białek z tkanek miękkich dinozaurów

wczoraj, 12:47

Choć nie jest to intuicyjne skojarzenie, okazuje się, że przypieczona skórka tostów i zachowane tkanki miękkie z kości dinozaurów mają ze sobą coś wspólnego. Co to takiego, opisano na łamach Nature Communications.

więcej informacji

Wywiad

W archeologii jedynie eksperyment może dać odpowiedzi na niektóre pytania

Archeologia doświadczalna pomaga w uchwyceniu pewnych zjawisk, które nie są czytelne w trakcie obserwacji zabytków czy obiektów archeologicznych. Najlepszym przykładem są eksperymentalne wypały naczyń czy wytop metali - wiemy co, wiemy często jak, ale tylko eksperyment pozwoli nam np. na poznanie koniecznych temperatur. W kuchennych eksperymentach dobrym przykładem jest sprawdzanie doświadczalne np. wydajności rożnych typów żaren - znamy z wykopalisk kilka rodzajów przyrządów do mielenia ziarna, mamy także przecież odciski ziaren lub zwęglone pozostałości, pozostaje sprawdzenie, które były najwygodniejsze, na dokładnych rekonstrukcjach takich zabytków.

Artykuły

Tulipany – jak uprawiać?

Tulipany – jedne z najpiękniejszych i najbardziej romantycznych kwiatów. Są modne od dziesięcioleci i nic nie zapowiada końca tej mody. Tulipany upiększają swoją wyjątkową urodą regiony Europy, Afryki i części Azji, gdzie występują w naturze, jednak tulipany są także uprawiane zarówno przez amatorów – hodowców, jak i na skalę masową.

Polecane książki

Na tropie mikrobiomu

W ciągu ostatnich kilku lat naukowcy wykazali, że mikroskopijne organizmy w naszych ciałach – szczególnie w obrębie jelit – mają zadziwiające znaczenie dla naszego życia. Zdrowie, nastrój, wzorce snu, nawyki żywieniowe – a nawet prawdopodobieństwo ugryzienia przez komary – mogą doprowadzić do intrygujących stworzeń, które żyją wewnątrz nas.