Humanistyka

Świątynia w Esna odzyskała dawny blask. Możemy zobaczyć prawdziwe kolory sprzed tysięcy lat

wczoraj, 13:55

Dzięki pracy egipsko-niemieckiej misji archeologicznej poznaliśmy prawdziwe kolory, obrazy i inskrypcje w świątyni Esna. Specjaliści ukończyli właśnie projekt restauracji świątyni i teraz możemy zobaczyć, jak zabytek wyglądał przed tysiącami lat.

Ciekawostki

Naukowcy z UŁ zajmują się pejzażem dźwiękowym miasta

wczoraj, 13:01

Doktorzy Justyna Anders-Morawska i Michał Sędkowski z Uniwersytetu Łódzkiego prowadzą badania dotyczące pejzażu dźwiękowego miasta. Na razie skupiają się na Łodzi, ale w niedługiej perspektywie czasowej zaczną podobne projekty dot. Tampere (Finlandia) i Manchesteru (Wielka Brytania).

Skradzione dzieło słynnego astrologa Nostradamusa wróciło do Rzymu

wczoraj, 11:51

Manuskrypt Nostradamusa, który został skradziony w nieznanym czasie z Biblioteki Generalnej Centrum Badań Historycznych Barnabitów, powrócił do Rzymu. Napisany po łacinie „Profetie di Michele Nostradamo” zidentyfikowano w zeszłym roku po wystawieniu na sprzedaż w niemieckim domu aukcyjnym.

Nauki przyrodnicze

Przez ginące nietoperze rolnicy tracą 500 milionów dolarów rocznie

wczoraj, 11:43

Niektóre gatunki nietoperzy są ważnymi zapylaczami roślin uprawnych, odchody innych nietoperzy stanowią cenny nawóz. Jeszcze inne wyświadczają nam olbrzymią przysługę żywiąc się owadami. Zamieszkujący Amerykę Północną niewielki nocek myszouchy zjada każdej nocy około 3000 owadów. Jednak zawleczona z Europy choroba dziesiątkuje obecnie populację tego ssaka, przez co amerykańskie rolnictwo ponosi straty sięgające 500 milionów dolarów rocznie.

Humanistyka

Stonehenge: już ponad 10 000 lat temu ludzie regularnie użytkowali tamtejsze okolice

wczoraj, 08:02

Archeolodzy z Uniwersytetów w Birmingham oraz Gandawie odkryli w okolicach Stonehenge setki dużych i tysiące mniejszych prehistorycznych jam. Jedna z nich, o średnicy ponad 4 i głębokości 2 metrów – wykuta w kredowym podłożu – to najstarszy znany nam ślad na użytkowanie przez człowieka ziemi w pobliżu Stonehenge. Dół powstał ponad 10 000 lat temu, we wczesnym mezolicie, gdy Wyspy Brytyjskie zostały ponownie zasiedlone po epoce lodowej.

Humanistyka

Pod wiejskim domem rabusie trafili na komorę z niezwykłym nowoasyryjskim reliefem

13 maja 2022, 12:40

Pod jednym z domów we wsi Başbük w południowo-wschodniej Turcji dokonano niezwykłego odkrycia. Znaleziono tam podziemny kompleks z nowoasyryjskiej epoki żelaza z niezwykle interesującą sztuką naskalną. Nieukończone dzieło przedstawiające procesję bogów pokazuje proces stapiania się różnych kultur.

więcej informacji

Patronite Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy. Zobacz listę Patronów KopalniWiedzy

Wywiad

Miejskie pasieki nie pomagają pszczołom

Oprócz jedzenia pszczoły potrzebują również miejsca na gniazdo. Największa grupa naszych gatunków gniazduje w ziemi, zwykle w samodzielnie wykopanych przez siebie norkach. Część musi znaleźć gotowe miejsce na gniazdo, szczelinę w drewnie, w pustej łodydze rośliny czy nawet w tak ekstrawaganckim miejscu jak muszla ślimaka. Najlepszym sposobem pomocy jest utrzymywanie różnorodności w siedlisku, na przykład odrobina „bałaganu” w parku czy ogrodzie – trochę martwego drewna, uschniętych zeszłorocznych pędów roślin, mozaika bardziej i mniej zarośniętej roślinnością gleby. Wtedy pszczoły mogą sobie wybrać miejsca najbardziej im odpowiadające.

Artykuły

Poznaj zalety i wady wypożyczalnia samochodu na lotnisku

Niewątpliwie podróż za pośrednictwem linii lotniczych cechuje się znamionami komfortu. Niestety po przylocie pasażer zostaje pozostawiony sam sobie. Sytuacja jest tym bardziej kłopotliwa, że w większości przypadków jest jeszcze ciężki bagaż. Pozostaje dotrzeć na postój taksówek, skorzystać z komunikacji miejskiej lub komfortowo zasiąść za kierownicą auta podstawionego przez pracownika wypożyczalni samochodów. Jakie są inne zalety tego rozwiązania? Podpowiadamy.

Polecane książki

Żyletkę zawsze noszę przy sobie.

„Ta książka to manifest wołający o ratunek dla naszych dzieci. Ale to my urządziliśmy im świat, który boli, przeraża
i prowokuje do ucieczki. Gdyby jednym słowem streścić te 352 strony wyznań i diagnoz, brzmiałoby ono: OSKARŻAM:

• rodzinę, bo jest zimna i nieobecna
• szkołę, bo nie jest przyjazna
• opiekę zdrowotną, bo jest skąpa
• władzę, bo uczy nienawiści
• nawet ulice, bo nie są bezpieczne

W takim świecie po prostu trzeba nosić przy sobie żyletkę.
Ale dzieci nam mówią: żyletka będzie niepotrzebna,