Nauki przyrodnicze

Nie tylko jaszczurki. Aligatorom też odrasta ogon

1 godz. temu

Interdyscyplinarny zespół naukowy z Arizona State University i Louisiana Department of Wildlife and Fisheries odkrył, że u aligatorów – podobnie jak u jaszczurek – ogon może częściowo odrosnąć. Okazało się, że młode aligatory mają możliwość odzyskania do 23 centymetrów ogona, czyli do 18% długości ciała.

Technologia

Specjaliści z Wojskowej Akademii Technicznej mają interesujący pomysł na LCD

6 godz. temu

Kolorami na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym można sterować elektrycznie, bez użycia skomplikowanych filtrów barwnych – przekonują chemicy i fizycy Wojskowej Akademii Technicznej. Badany przez nich efekt elektrooptyczny w przyszłości może znaleźć zastosowania w energooszczędnych telewizorach lub inteligentnych oknach.

Ciekawostki

Pod Warszawą otwarto najgłębszy basen na świecie

wczoraj, 17:08

Przed tygodniem w Mszczonowie pod Warszawą otwarto najgłębszy basen na świecie. Można w nim zejść na głębokość 45 metrów. Tym samym obiekt Deepspot o 3 metry pobił dotychczasowego rekordzistę, Y-40 Deep Joy w Montegrotto Terme we Włoszech. Obiekt w Mszczonowie powinien przyciągnąć nurków i freediverów z całego świata.

Nauki przyrodnicze

Wrocławskie zoo jako pierwsze na świecie sfilmowało narodziny kanczyla filipińskiego

28 listopada 2020, 18:24

Sensacja z wrocławskiego ZOO. A właściwie dwie sensacje. Pierwsza to narodziny myszojelenia – kanczyla filipińskiego – zagrożonego wyginięciem endemita z Filipin. Sensacja druga to sam fakt sfilmowania narodzin. To nie udało się jeszcze nikomu na świecie.

Humanistyka

W poszukiwaniu obrazu van Gogha. Niezwykłe dzieło mogło zostać ukradzione z tajnego schowka

27 listopada 2020, 18:47

Tobias von Elsner, były kurator muzeum w Magdeburgu od kilkudziesięciu lat nie ustaje w poszukiwaniach niezwykłego autoportretu van Gogha. Oficjalnie uważa się, że Artysta w drodze do Tarascon spłonął pod koniec wojny w tajnym magazynie kilkaset metrów pod powierzchnią ziemi

Technologia

Największy na świecie procesor jest szybszy niż procesy fizyczne. Zrewolucjonizuje sztuczną inteligencję?

27 listopada 2020, 13:13

Cerebras Systems, twórca niezwykłego olbrzymiego procesora dla sztucznej inteligencji, poinformował, że jest on szybszy niż procesy fizyczne, które symuluje. W symulacji, składającej się z 500 milionów zmiennych CS-1 zmierzył się z superkomputerem Joule, 69. najpotężniejszą maszyną na świecie. I wykonał swoje zadanie 200-krotnie szybciej niż ona.

więcej informacji

Patronite Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy. Zobacz listę Patronów KopalniWiedzy

Wywiad

Ludzkie oblicze historii medycyny

Niezwykle ważną postacią tamtych czasów jest Anna Dobrska, pierwsza polska dyplomowana lekarka, która w 1877 roku przyjechała do Warszawy z dyplomem Uniwersytetu Medycznego w Zurychu. Jest bohaterką części fabularnej drugiego tomu "Uczniów Hippokratesa". Była niezwykłą kobietą, mądrą, oddaną swojej pracy. Mogła pozostać w Zurychu, miała już spory dorobek naukowy, ale zdecydowała się wrócić do kraju, którego wtedy nawet nie było na mapie. Jej droga naukowa nie była usłana różami. Mimo niewątpliwych kompetencji odmawiano jej prawa wykonywania zawodu w Warszawie. Ale Anna się nie poddała.

Artykuły

Czy w diecie przy hashimoto wolno jeść fast foody? Odpowiedź wcale nie jest taka oczywista

Ta choroba przekłada się na każdą sferę życia. Na wygląd. Na samopoczucie psychiczne. W dodatku ciągle odczuwasz zmęczenie – na początku tłumaczysz je przepracowaniem. Próbujesz ogarnąć swoje ciało... Czy musisz odmawiać sobie także fast foodów?

Polecane książki

Dinozaury od A do Z

Dinozaury od A do Z to obowiązkowa pozycja w biblioteczce każdego miłośnika prehistorycznych gadów. I tego 5- jak i 95-letniego. To przewodnik po niemal wszystkich znanych gatunkach dinozaurów. Zawiera podstawowe informacje o każdym z nich.