O płci decydują nie tylko chromosomy X i Y

Nauki przyrodnicze | 12 godz. temu

Australijscy naukowcy z Murdoch Children's Research Institute dokonali odkrycia odnośnie tego, w jaki sposób ustala się płeć dziecka. Okazuje się, że swoją rolę odgrywają nie tylko chromosomy X i Y, ale również regulatory, które zwiększają lub zmniejszają aktywność genów wpływających na płeć.

Wieczorna aktywność fizyczna nie powoduje problemów ze snem

Zdrowie/uroda | wczoraj, 15:36

Wieczorna aktywność fizyczna nie powoduje problemów ze snem - donoszą naukowcy z Politechniki Federalnej w Zurychu.

Naklejka wydłuża czas przydatności owoców do spożycia i zapobiega ich wyrzucaniu

Ciekawostki | wczoraj, 13:46

Pewna malezyjska firma twierdzi, że oferowana przez nią naklejka zapobiega psuciu owoców nawet przez 2 tygodnie. StixFresh zawiera substancje opóźniające dojrzewanie, dzięki czemu owoce dłużej pozostają świeże.

Coraz więcej opadów, coraz mniej wody

Nauki przyrodnicze | wczoraj, 13:09

Autorzy globalnego studium zauważyli niezwykły paradoks – w miarę postępów globalnego ocieplenia zwiększa się ilość opadów, a jednocześnie zmniejszają się zasoby wody pitnej.

Rekordzista wśród wirusów roślinnych

Nauki przyrodnicze | wczoraj, 13:03

Badając kolby kukurydzy z Domu Antylopy, ruiny zlokalizowanej w Kanionie De Chelly w Arizonie, naukowcy odkryli najstarszego wirusa roślinnego sprzed ok. 1000 lat. Dotąd w próbkach archeologicznych znaleziono zaledwie parę wirusów RNA, a najstarszy miał ok. 750 lat.

Wirus podsłuchuje bakterie, by zdecydować, kiedy je zabić

Nauki przyrodnicze | wczoraj, 11:49

Profesor Bonnie Bassler i student Justin Silpe zidentyfikowali wirusa VP882, który może podsłuchać bakterie i zdecydować o ich zabiciu. Wirus skutecznie atakuje E. coli oraz salmonellę i bakterię cholery.

By zaczął się rozwijać rak żołądka, wystarczy zniknięcie jednego białka

Medycyna | wczoraj, 07:22

Utrata białka obwódek zamykających (ang. tight junctions), szczelnych połączeń między sąsiednimi komórkami nabłonkowymi, które biegną wzdłuż obwodu komórek, sprzyja rozwojowi komórek przednowotworowych.

Znamy listę 66 gatunków zagrażających przyrodzie Europy

Nauki przyrodnicze | wczoraj, 06:51

Naukowcy zidentyfikowali 66 inwazyjnych gatunków roślin i zwierząt, które stanowią największe zagrożenie dla bioróżnorodności i ekosystemów w Europie. Z listy 329 gatunków inwazyjnych uznawanych za groźne, wybrano 8 stwarzających bardzo wysokie ryzyko, 40 stwarzających wysokie ryzyko i 18 uznanych za średnio ryzykowne.

Historia rzadkimi przyprawami pisana

Humanistyka | wczoraj, 06:05

Datowane na 650-800 r n.e. pestki winogron wydają się łączyć Manthai - starożytny lankijski port - ze światem rzymskim.

Naukowcy obalają kolejną czarną legendę o średniowieczu

Humanistyka | 13 grudnia 2018, 14:28

Z badań przeprowadzonych przez niemiecko-amerykańsko-brytyjski zespół naukowy dowiadujemy się, że nawet średnie i niższe klasy w czasach króla Artura, Piasta Kołodzieja i innych legendarnych bohaterów, cieszyły się lepszymi warunkami życia niż ich potomkowie setki lat później. Ci ludzie żyli lepiej, niż ludzie... w XIX wieku.